Souhlasit, nebo odejít: Facebook kvůli GDPR přichází s novými podmínkami. Jak se v nich vyznat?

Facebook se začal dotazovat svých uživatelů, zda může v jejich fotografiích a videích používat technologii pro rozpoznávání obličeje, zda chtějí i nadále sdílet informace ze svých profilů anebo si přejí, aby se jim zobrazovaly reklamy cílené na jejich zájmy. Společnost tak reaguje na nová pravidla ochrany osobních údajů v Evropské unii, která se stanou účinnými 25. května. Co to znamená pro uživatele?

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

„V Evropské unii se mění zákony o osobních údajích. Chceme vám umožnit snadno si zkontrolovat některá nastavení údajů,“ stojí v dialogovém okně, které se začalo před týdnem objevovat na počítačích, tabletech a mobilech milionů uživatelů Facebooku v členských zemích Evropské unie.

ČTĚTE

Čtení právních textů nebaví asi nikoho, ale dle GDPR mají firmy povinnost o osobních údajích zákazníků mluvit sroumitelně. I proto Facebook změny v ochraně soukromí vysvětluje vcelku srozumitelně.

Rozpoznávání obličejů

Smí nebo nesmí Facebook rozeznávat obličeje uživatelů, toť jedna z prvních otázek. „Rozpoznávání obličejů je technologie analyzující fotky a videa, na kterých jste. Tak vypočítá jedinečné číslo („šablonu“) pro to, jak se objevujete na snímcích. Když máte rozpoznání obličejů v nastavení zapnuté, sbíráme data a zpracujeme tuto šablonu,“ vysvětluje Facebook.

Uživatelé se pak v okně mohou dočíst o tom, proč společnost data vůbec sbírá. V první řadě zmiňuje ochranu před tím, aby fotky zneužil někdo jiný. Následně zmiňuje schopnost dohledat fotky, na kterých uživatelé nejsou označeni, i zlepšování a rozvíjení služeb, které síť nabízí – včetně pomoci zrakově postiženým uživatelům. Posledním bodem ve výčtu je pak zobrazování personalizovaného obsahu.  

Řekněte sýr

Faceboo chce vědět, zda může pomocí algoritmů hledat váš obličej na fotkách a videích. Výměnou za pohodlnější třídění a vyhledávání fotek o vás síť bude vědět, kde a s kým jste byli.

V případě, že uživatel vybere možnost nepovolit Facebooku, aby rozpoznával na fotkách a videích jeho obličej, fungování sítě to nezmění.

Co bude s cílenou reklamou?

„K tomu, abychom vám zobrazovali lepší reklamy, využíváme údaje o vaší aktivitě mimo produkty společností Facebooku, které nám poskytují inzerenti, vývojáři aplikací a vydavatelé. Mezi takové údaje patří informace o vašem používání webů a aplikací partnerů a o určitých offline interakcích s nimi (například nákupech),“ popisuje společnost v dalším dialogovém okně.

Rozhodnutí, zda Facebook takové údaje k cílení reklamy může či nemůže používat, nechává právě na uživatelích. Pokud s tím uživatel nesouhlasí, může spravovat nastavení svých údajů a využívání dat od partnerů nepovolit.

Personalizované neznamená lepší

Facebook se vám bude snažit vysvětlit, proč máte souhlasit s personalitací reklamy. Aby vám ale mohl zobrazovat ty reklamy, které vyhodnotí, že pro vás budou zajímavé, musí využívat data o vašem chování z ostatních webových stránek. Pokud souhlasíte s personalizovanou reklamou, dáváte tím záminku pro podrobnější sledování vašeho pohybu na webu. Odmítnutím personalizovaných reklam se tohle sledování sice úplně nezastaví, ale minimálně ubyde důvod, proč by vaše údaje měl někdo skladovat a vyhodnocovat.

Společnost pak vysvětluje, že data jí pomáhají rozhodnout, jakou reklamu bude zobrazovat. „Pokud se například dozvíme, že jste si nedávno koupila lampu, můžeme vám zobrazovat reklamy na zboží, jako jsou koberce nebo polštářky,“ uvádí. Mimo to upozorňuje, že i v případě, že uživatel nepovolí užívání těchto dat, bude se zobrazovat stále stejný počet reklam.

V podmínkách pak nechybí ani zmínka o tom, že Facebook bude i přes „nepovolení“ této funkce data dál „používat k poskytování, personalizování a zlepšování produktů, k propagaci bezpečnosti, zabezpečení a integrity a k poskytování měření, analytik a dalších firemních služeb, jak je popsáno v zásadách používání dat“.

Smluvní podmínky

Další a poslední část se zaměřuje na souhlas s podmínkami, v dialogovém okně doslova stojí: „Pokud chcete Facebook dál používat, přijměte naše aktualizované smluvní podmínky.“ 

Facebook vysvětluje, že usnadnil správu a nastavení údajů, soukromí a zabezpečení, stejně tak jako aktualizoval podmínky používání služby, zásady používání dat a zásady používání souborů cookie, „aby v nich byly zakompované funkce, na kterých pracuje, a aby víc do hloubky vysvětlovaly, jak pro vytváří personalizované prostředí“.

Hledejte nenápadná tlačítka

Facebook ukazuje nejrychlejší cestu ke schválení nových podmínek ochrany soukromí zvýrazněnými tlačítky. Je ale lepší využít možnost podrobného nastavení: nejen že získáte větší kontrolu nad svými informacemi, ale také si uděláte lepší představu, co o vás sociální síť ví.

Mezi aktualizace patří nové funkce, jako jsou vizuální efekty, i více podrobností o tom, jak Facebook zpracovává to, co uživatelé sdílí.

Facebook mimo jiné aktualizoval způsob, jakým sdílí informace napříč produkty společnosti (včetně WhatsApp, Instagramu a Oculus). Do zásad o používání dat pak přibyl ještě Instagram. Konkrétněji ale o změnách nemluví. 

Pokud někdo s novými podmínkami nesouhlasí, existuje pouze jedna cesta - účet úplně odstranit. Ještě před tím ale síť uživatelům nabízí možnost stáhnout si kopii svých informací. 

Dveře jsou támhle

O některých vašich informacích Facebook vyjednávat nebude, například bude velmi pečlivě sledovat vaše chování na svých stránkách. Pokud s tím nesouhlasíte, nabídne vám jedinou cestu: můžete si svá data ze sítě uložit a následně smazat účet.

dp, cib, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme