Armádní letectvo se rozloučilo s legendární ruskou 'Andulou'
Ve výzbroji české armády dnes skončila jedna z dlouholetých stálic. Vojáci 24. základny dopravního letectva v Praze-Kbely vzdali při slavnostním nástupu poslední hold ruskému letadlu Antonov An-26.
Jen málokdo nazval tento letoun jinak než Andula. Od pamětníků zařazení do výbavy armády až po vojáky, kteří dnes tímto strojem letěli naposledy.
Rozloučení s letounem An-26 přihlížel na letišti ve Kbelích i reportér Radiožurnálu Nikola Bojčev
Antonov An-26 sloužil v české armádě plných 29 let. A jak potvrdil velitel základny Jiří Vávra, sloužil spolehlivě:
„První letouny přiletěly v roce 1982 na tehdejší letiště Mošnově a od té doby se datuje jejich úspěšná kariéra ve službách nejdřív Československa a posléze České republiky, ale i Slovenské republiky, protože část letounů byla předána na Slovensko.“
Slavnostního nástupu a vyřazení se účastnil i někdejší pilot a pamětník Miroslav Čulák, který byl jedním z prvních v české armádě, kdo Antonov 26 pilotovali.
„Nebyla náročná na údržbu, uměla toho hodně, nechala si hodně líbit, a když jsme se k ní chovali slušně, tak i ona k nám se chovala slušně,“ vzpomíná na „Andulu“ její bývalý pilot.
Kolikrát vzlétly, tolikrát přistály
Antonovy An-26 absolvovaly řadu misí doma i v zahraničí, podívaly se i do Jihoafrické republiky. Přepravily tisíce vojáků a desítky tisíc tun materiálu. Několikrát si taky vyzkoušely přistání na dálnici D1.
„Bylo to u Velkého Meziříčí, kde tehdy ještě nebyly betonové ploty. Úkolem přepravního letectva tam bylo přepravit techniky, materiál a na letišti potom přistávaly Migy 23 BN,“ doplnil Miroslav Čulák, který spolu s desítkami dalších hostů přihlížel i poslednímu přeletu strojů nad kbelským letištěm.
Stejný počet vzletů jako přistání, i to je podle účastníků ceremoniálu doklad spolehlivosti strojů. Miroslav Kail, pilot posledního letu, přiznal po přistání pocit nostalgie. S Andulou prožil spoustu zajímavého.
„Létal jsem s ní na misi na Balkáně, byl jsem s ní pod rovníkem v Keni. Zajímavých věcí bylo hodně, ale můžu říct jedno: nikdy mě nenechala ve štychu,“ ocenil legendární stroj Miroslav Kail.
Armáda teď vyřazené Antonovy An-26 zakonzervuje a jako provozuschopné je zřejmě ministerstvo obrany nabídne ke koupi některé ze zemí, které tyto stroje stále využívají, například Slovensku nebo Ruské federaci. Nástupcem těchto strojů jsou španělské Casy.