Reklama na pohřební služby z nemocnic nezmizela. Přesto, že ji zakazuje zákon
Pohřební služby chtějí omezit nelegální reklamu ve svém oboru. Připravují proto novelu zákona o pohřebnictví. Tyto firmy se nesmí propagovat v nemocnicích, přesto bývají letáčky na chodbě nebo vizitka od zdravotníka běžnou záležitostí. Zdravotnická zařízení se hájí a tvrdí, že to tvrdě postihují.
Paní Dana byla v šoku. Právě odcházela z nemocnice, kde jí řekli, že její matka zemřela. Bylo třeba rychle zařídit pohřeb:
„Pak mi v té nemocnici dali nějakou vizitku, bylo to dost blízko. Přišla jsem do normálního rodinného domku – přece jenom byste očekávali nějakou pietnější místnost. Ne, to byla hala, ve které se povalovaly i dětské hračky.“
„A vrcholem všeho bylo, když mi ta paní, co to měla na starosti, nabízela slevu pro další pohřeb, který by se u ní objednal,“ popisuje svoji zkušenost paní Dana.
Vizitka pohřební služby z ruky do ruky v nemocnici - to je v rozporu se zákonem o pohřebnictví. Předsedkyně Asociace nemocnic v České republice a ředitelka Fakultní nemocnice Plzeň Jaroslava Kunová říká, že zdravotnické zařízení může dát maximálně kontakty na všechny služby v okolí:
„Nemocnice by asi měla mít seznam těch služeb a nabídnout všechny, aby si pozůstalý vybral,“ zmiňuje Jaroslava Kunová.
Reklama na pohřebnictví je poměrně výrazně regulována i zákonem. Jak připomíná prezident Rady pro reklamu Radek Pokorný, z hlediska obsahu lze inzerovat pouze vlastní službu, cenu a základní údaje.
Jak zákon reguluje reklamu na pohřebnictví, vysvětloval v Ranním interview Radiožurnálu prezident Rady pro reklamu Radek Pokorný
„Žádná zásadní grafická nebo další expresnější vyjádření nejsou dovolená, a co se týká místa a způsobu šíření, tak podle zákona nelze provádět tuto reklamu vůbec ve zdravotnických zařízeních a navíc to nemůže být formou individuálních letáků posílaných na konkrétní jména a osoby.“
Přesto se právě tohle často děje, ačkoliv za to hrozí vysoké sankce a v krajním případě může firma přijít i o licenci. „Setkávali jsme se s pokusem o billboardovou reklamu v okolí nemocnic nebo léčeben dlouhodobě nemocných, to jsme opakovaně zastavovali,“ potvrzuje Pokorný.
Pohřební služby chtějí zpřísnit zákon
Nabízet slevu na druhý pohřeb v rodině v rozporu se zákonem není. Podle Asociace pohřebních služeb je to ale nešťastné. Je možné slevu nabídnout jindy, třeba při převzetí urny, a nemusí to být na pohřeb, ale například na výzdobu hrobu.
Podobné problémy řeší asociace často. Podle předsedy Jaroslava Mangla by se měl zpřísnit zákon o pohřebnictví. Každá nemocnice, kde jsou pacienti v těžkém stavu, by podle něj měla mít svoji márnici.
„Zemřelí musí být uloženi v chladicím boxu. A dneska se to dělá tak, že například nemocnice chladicí box ani nemá a nechává si zemřelé převážet do nějakého pohřebního ústavu a ukládá je u něj. Takže nemají žádné náklady s uložením zemřelých,“ říká šéf Asociace pohřebních služeb.
Lidé toho v Česku o pohřebnictví vědí málo, většinou se k těmto službám točí zády. Když je ale potřebují, jsou bezradní.