S Milošem Zemanem se do prezidentské kolony vrací domácí značka

Nový český rezident Miloš Zeman na svoji inauguraci přijel škodovkou. A model Škoda Superb v nejvyšší výbavě Laurin a Klement hodlá jako představitel státu používat i nadále. Nic překvapivého, vždyť ve vyspělých zemích s rozvinutým automobilovým průmyslem je nemyslitelné, aby hlava státu jezdila v autě jiné značky, než je některá z domácích. V Česku to ale neplatilo.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Miloš Zeman přijel na svou inauguraci Škodou Superb

Miloš Zeman přijel na svou inauguraci Škodou Superb | Zdroj: ČTK

Českoslovenští i čeští prezidenti vystřídali řadu značek. Od domácích Škody, Pragy a Tatry přes po ruský ZIL či GAZ až po italskou Lancii, francouzský Renault, německé BMW, Mercedes i Audi.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jakými auty jezdili českoslovenští a čeští prezidenti, připomíná redaktor Petr Jansa

Nejvíce aut vystřídal první prezident Tomáš Garrigue Masaryk. Ten se do republiky vrátil 21. prosince 1918 a sokolskou jízdu Prahou absolvoval ve faetonu Laurin & Klement typu 200 z řady S.

Dále používal Pragu Grand s poznávací značkou N-111 a od pragovky přešel k Tatře 80, kterou po něm následně dědil i Edvard Beneš. Nejznámějším Masarykovým autem mezi fanoušky je ovšem Škoda Hispano Suiza z roku 1926, vůz se ale bohužel nedochoval.

Pak nastala doba protektorátu a po ní v roce 1948 éra komunismu. Ani nepřekvapí, že Klement Gottwald jako první dělnický prezident jezdil nejen pancéřovaným speciálem Škoda VOS, který využíval i Antonín Zápotocký, ale logicky s ohledem na dobu přesedlal stejně jako jeho následovníci na ruské vozy GAZ a ZIL.

Tatra 80 prezidenta Masaryka | Foto: Marek Kuchařík

Za Ludvíka Svobody se na Hradě objevil GAZ M-13 Čajka, za Gustava Husáka modernější ZILy 114 a 115, které doplňovaly konečně zase domácí Tatry 603 a 613.

Po revoluci přišla doba Václava Havla, který byl znám svojí zálibou v řízení. Tradují se historky, jak ujížděl ochrance leckdy i rychlostí 150 kilometrů v hodině.

S Havlem a Klausem přišla doba německých vozů

V soukromí si Havel oblíbil mercedesy, po zvolení hlavou státu dostal od portugalského prezidenta Renault 21 TSE. Pak přesedl do BMW a tehdy si v roce 1990 okolí Lán vyzkoušel i jízdu víc než dvousetkilometrovou rychlostí.

„Bavoráka“ vystřídaly mercedesy třídy S s poznávací značkami AEK 00 01 a AKP 00 01. Havel byl ale znám i tím, že si rád vyzkoušel například novinky mladoboleslavské Škody. Tuto značku na Pražský hrad vrátil v roce 2003 jeho nástupce Václav Klaus, který usedl do Superbu 3.6.

Václav Klaus se podivil, | Foto: Lucie Weissová

„Já nechci diktovat někomu, nepochybně vím, že je silnější auto než tenhle Superb, ale já sám jsem pro signály tohoto typu. Já sám jsem si samozřejmě loni koupil škodovku a moji oba synové mají škodovku,“ komentoval to tehdy Klaus.

Jeho nadšení ovšem trvalo jen do roku 2007, kdy do továrny Škody Auto v Kvasinách přijel vozem Audi A8 a pronesl památnou větu o tom, že Superb moc drncá.

Miloš Zeman teď vrací na čestné místo do prezidentské kolony domácí značku a v prvním roce si určitě nedovolí své rozhodnutí změnit nebo přehodnotit. Navíc by měl jako první dostat ještě letos nový Superb po faceliftu.

Petr Jansa, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme