Sloučení mateřské školky s družinou si ředitelé pochvalují

Tři základní školy si na nějaký čas vyzkoušely, jaké to je, když sloučí děti z mateřské školy a družiny. Předškoláci a žáci prvního stupně spolu trávili čas před i po vyučování. Výsledky, které zanalyzoval Výzkumný ústav pedagogický, jsou velmi pozitivní.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Mateřská škola (ilustrační foto)

Mateřská škola (ilustrační foto) | Foto: Tomáš Adamec | Zdroj: Český rozhlas

Základní a Mateřská škola v Nové vsi nad Nisou má celkem čtyřicet dětí. Praxe ve školní družině bývá taková, že před vyučováním i po něm, se zde sejdou maximálně tři děti. I proto se ředitelka školy Marie Šulcová rozhodla zapojit do projektu Výzkumného ústavu pedagogického. Tedy sloučit na nějakou dobu činnost mateřské školy s družinou. Výsledek byl velice příznivý.

Přehrát

00:00 / 00:00

O sloučení mateřské školky s družinou se zajímala Klára Bílá.

„Děti z mateřské školy i ze školní družiny se znají jako kamarádi a byly i rády, když některé činnosti v časných ranních hodinách, i v pozdních odpoledních měly společně. Když děti z mateřské školy přecházejí na základní školu, tak se mnohem lépe adaptují na přechod i na školu. Protože děti, se kterými nastupují do třídy, už znají. Máme jenom kladné zkušenosti a žádná negativa,“ přiblížila Šulcová.

Škola také kromě toho ušetřila i peníze za jednu mzdu pro učitele. Podobnou zkušenost má i další škola v Horním Vítkově. Její ředitelka Marie Pilařová se proto přiklání k tomu, aby spojení školky a družiny bylo povolené v zákoně.

Je to individuální

„Tam, kde to je to možné a podmínky to dovolují - jak prostorové, tak pedagogické, tak bych tomu určitě nebránila. Nakonec je na každém řediteli znát své podmínky, znát své prostředí a dokázat posoudit, jestli to může sloučit v ranních a odpoledních hodinách. Je to skutečně individuální,“ řekla Pilařová.

Stejnou řečí hovoří i Kateřina Smolíková z Výzkumného ústavu pedagogického. Podle výsledků analýzy je zapotřebí ale dodržet určité podmínky. „Musí být v jedné budově. Nesmí být v žádném případě překročena kapacita mateřské školy. Další podmínkou je, že se může jednat výhradně o docházku žáků školní družiny do mateřské školy a nikoli obráceně, protože je prvotní zájem mladších dětí,“ vysvětlila Smolíková.

Sloučit činnost školky a družiny by mohly jen malotřídní školy. Tvoří zhruba třetinu všech základních škol. Mluvčí ministerstva školství Václav Koukolíček prozradil, že tam, kde budou splněny podmínky může družinu i školku sloučit jakákoli základní škola.

Klára Bílá Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme