Opozice rozhodnutí radních kritizuje, školy podle ní nemusí ve třetím kole zohledňovat výsledky testů Cermatu, a přijímací řízení by tak mohlo být netransparentní.
Realita je navíc taková, že vzdělávací nerovnosti jsou v Česku hlubší než v jiných evropských zemích a problém je i s financováním odborníků. Více se ale začíná řešit třeba duševní pohoda dětí.
Školní přijímací zkoušky i talentové zkoušky na střední školy se budou ve druhém kole konat od 9. do 12. června. Zda se žáci na nějakou školu v druhém kole dostali, se dozvědí 24. června.
„I ti největší třídní lotři, kteří obvykle nedávají pozor, při poslechu audia zbystří – i když jde o stejnou informaci, jakou bych jim řekl já,“ říká učitel a lektor Vít Boček.
Víceletá gymnázia vyvolávají bouřlivé diskuse už od svého vzniku. Zatímco podle jedněch otvírají cestu k rozvoji nadaných dětí, jiní upozorňují na to, že prohlubují nerovnosti ve vzdělávání.
Žáci loni zamířili do 231 středoškolských oborů. Populárních jich je ale jen 25. O každé ze zbylých se zajímá méně než jedno procento uchazečů. „Máme extrémní množství oborů,“ hodnotí Daniel Prokop.
Od pondělí do středy mohou zájemci o střední školy nebo víceletá gymnázia nahlížet do spisu přijímacího řízení. Ještě se ale nedozví, zda se dítě na školu dostalo, nebo ne.
Organizace Men of Honour pořádá pro mladé muže v Zambii edukativní kurzy. Asi 40 chlapců se každý týden setkává a diskutuje, co znamená být opravdovým mužem a jak se chovat k ženám.
Pachatelem byl žák lycea, který z neznámých důvodů vnikl do dvou tříd, kde na oběti zaútočil, uvedla agentura AFP s odkazem na zdroj blízký vyšetřování.
Vznik třídy inicioval zástupce ředitele Gustav Fiala. „Kolektiv, kde jsou žáci s nějakými podpůrnými opatřeními, nemůže běžet tak rychle jako skupina dětí, které jsou na tom všechny dobře,“ uvádí.
Až dosud jsme si mysleli, že problém nedostatku středoškolských kapacit je ve špatném plánování. Nyní máme silné populační ročníky a speciálně v největších městech pro ně není dostatek míst.
Problémem podle ekonoma Daniela Münicha je, že Česko má rekord v počtu obcí. „Jestliže nejsme schopní vyřešit problém počtu malých obcí, pak nám ten problém jaksi vyplyne někde jinde,“ říká Münich.
Minulost nezmizela, jen čeká, až ji znovu uslyšíme. Aplikace iWalk vrací hlasy pamětníků přímo do ulic, kde se jejich příběhy odehrály. Stačí chytrý telefon, aplikace je zdarma.
„Děti, které se učí venku a chodí tam často, vnímají, že to je jejich místo, kde se cítí dobře, a v budoucnu ho chtějí mnohem spíš chránit,“ říká Justina Danišová, autorka iniciativy Učíme venku.
Přijímačky – hotovo. Desítky tisíc žáků a žaček vyplnily testy z češtiny a matematiky a čekají na výsledky. Stojí to za ten stres a neměli bychom jednotné přijímačky zrušit?
„Ten víkend je pro studenty strašně důležitý. Je to fajn na oddech, aby si o tom studenti mohli popovídat a zároveň se mohli pobavit s nějakou vyšší autoritou,“ vysvětluje Robin Řežábek.
„Úvodní administrace trvá 15 minut, pak žáci píší matematiku, která je na 70 minut. Pokračuje se českým jazykem a literaturou – ta trvá 60 minut,“ popisuje ředitelka Cermatu.
S výukou žáků s odlišným mateřským jazykem mají učitelky více než osm let zkušeností. Podobně komplexní a interaktivní studijní materiály pedagogům dosud chyběly.
Každá škola si konkrétní termín v tomto období volí sama. Zatímco někde si budoucí prvňáci na zápis počkají, třeba v Sušici už ho někteří mají za sebou.
„Během našich cest na bruslích, paddleboardech a kdovíčem dalším se s mojí třídou nejlépe poznáváme. Když to aplikujete do vyučování, tak se vám to krásně vrací,“ říká učitel Lukáš Knaute.
Během přechodu ze školky do školy by pomohla lepší komunikace, myslí si Prokop. V Pořadu Život k nezaplacení mluví nejen o připravenosti dětí k nástupu do školy a plánované novele ke školním odkladům.
České školní jídelny se řídí desítky let starou vyhláškou o školním stravování. Ta v rámci tzv. spotřebního koše stanovuje, z jakých potravin školákům vařit. Od září ale začne platit nová vyhláška.
Případy kruté šikany a problémového chování na českých školách plní v posledních týdnech stránky médií. Šikanu je třeba nestigmatizovat a nebagatelizovat, shodují se experti v pořadu Reparát.
Nadaní žáci potřebují individuální přístup a bývají často komplikovanější osobnosti. Učitelé, kteří mají nadání odhalovat, je pak místo toho často považují za problematické.
„Na rozvoji systému pracujeme nonstop. Pro tento ročník jsme začínali v návaznosti na příští rok a budeme na tom stále pracovat,“ uvedla pro Radiožurnál ředitelka organizace Cermat Barbora Rosůlková.
Vedení Holešova prosazovalo sloučení dvou z místních tří základních škol. Od sloučení si radnice slibovala zlepšení vzdělávání a prostředí pro rozvoj žáků. Argumentovala i úsporami.
Obviněný student tušil, že se ho chystají vyloučit ze školy, kam si přinesl armádní nůž s devatenácticentimetrovou čepelí. Připravil o život dvě osoby a měl v úmyslu zavraždit i další.