Styl učení ovlivňuje výsledky žáků. Jen 30 procent dětí se učí poslechem
Školní výsledky žáků jsou ovlivněny tím, jakým způsobem se děti učí. Ze statistik podle společnosti Scio vyplývá, že pouze třetina dětí se učí poslechem. Školáci nejvíce preferují učení, které je spojené s pohybem nebo prožitky, a paradoxně tyto děti mají špatné školní výsledky.
„Je to vcelku logické z toho důvodu, že tradiční škola je založená na poslechu, případně na vizuálních vjemech,“ říká Bohumil Kartous ze společnosti Scio.
Společnost vyvinula za evropské peníze projekt Učení na míru, který má vést především k tomu, aby školy poskytovaly dětem vzdělání v co nejrozmanitějším spektru učebních stylů.
Projekt Učení na míru představil ve Světě o desáté Bohumil Kartous ze společnosti Scio
„Ve většině případů se dá jistě podniknout něco, aby děti, kterým nestačí to pouze slyšet, měly konkrétnější představu, co se učí, a aby to prostě správně pochopily,“ zdůraznil Kartous.
Projektem už podle něj prošly stovky učitelů a tisíce žáků. Z dosavadních výsledků dále vyplývá, že učení, které je založené na pohybovém a hmatovém vnímání, upřednostňují nejčastěji mladší žáci, chlapci a učitelé na středních odborných školách. Dívky se naopak častěji učí poslechem.
Žáci přesto dávají přednost různorodé výuce, bez ohledu na jejich preferovaný učební styl. Je prokázáno, že kombinovaný způsob výuky je účinnější.
Jak ale Bohumil Kartous podotýká, individuálnímu přístupu často brání velký počet žáků ve třídách. „Nicméně abychom k tomu směřovali, je potřeba něco udělat, to znamená nabídnout co nejrozmanitější výuku, aby si každý z žáků mohl vybrat vlastní cestu,“ dodal.