Alkohol do motoru patří. Tak to alespoň berou v Brazílii

Němečtí řidiči se ve velkém bouří proti benzinu s označením E10. To je směs normálního benzinu, do kterého se přidává 10 procent bioetanolu. Je ale na světě země, kde se už desítky let nikdo proti biologické složce v pohonných hmotách nebouří. Naopak: už řadu let tam řidiči u pump běžně tankují i stoprocentní biopalivo. Jedná se o Brazílii.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Hornaté pobřeží vytváří v Riu de Janeiro neopakovatelnou atmosféru – málokteré město se může chlubit tak krásnou krajinou a tak rozmanitým prostředím

Hornaté pobřeží vytváří v Riu de Janeiro neopakovatelnou atmosféru – málokteré město se může chlubit tak krásnou krajinou a tak rozmanitým prostředím | Foto: David Koubek | Zdroj: Český rozhlas

Jedeme po Riu de Janeiru a taxikář Marcos mi říká, že nás právě pohání šťáva z třtiny - tedy čistý etanol. Je levnější. Spotřeba je sice větší než u klasického benzinu, ale to mu nevadí. Jeho auto má motor s označením flex - může tedy jet na benzin i na stoprocentní etanol.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž Davida Koubka ze zahraniční redakce Radiožurnálu

Čistý benzin už se tu ovšem už neprodává - v tom, co teče z tankovací pistole označené slovem benzin, je povinně pětinový až čtvrtinový podíl bioetanolu.

„Vlastně jsem ani nikdy nezkusil natočit plnou nádrž benzinu a celou ji vyjet, pak udělat to samé s biolihem, a spočítat si, co vyjde na kilometr levněji,“ říká mi Marcos. Jiní brazilští řidiči to vyzkoušeli - a většinou u nich zvítězil etanol. Výkyvy v cenách jsou, ale výrobci se snaží držet s ropou krok.

Brazílie je průkopníkem alternativní rostlinné pohonné hmoty. "Devadesát procent nových osobních aut prodaných v Brazílii má flex motor. Celkem to je 40 procent všech osobních aut, co v zemi jezdí. Do roku 2020 by to mělo být dvakrát tolik," uvádí Eduardo Leao de Sousa, který je výkonným ředitelem brazilského Svazu třtinového průmyslu.

Hájí tedy jednoznačně používání bioetanolu. O problémech, které jsou s ním v Evropě, ví. Na rozdíl od Jižní Ameriky se biopalivo v Evropě či ve Spojených státech vyrábí z obilí, řepy nebo sóji, a podle analýz proto zatěžuje životní prostředí dokonce i víc než ropa.

Benzin E10 je tak dražší, některá evropská auta ho vůbec nemohou tankovat, a proto ho třeba v Německu bojkotují. Brazílie má výhodu: s bioetanolem má daleko větší zkušenost.

David Koubek, Marika Táborská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme