Autobusy jihlavské městské dopravy začnou už brzy jezdit na bio CNG. Plnohodnotnou náhražku zemního plynu tam nebude nutné dopravovat přes půl světa, ale jen z asi 20 kilometrů vzdáleného Herálce.
Server iROZHLAS.cz sestavil přehled výroků mapujících, jak se v průběhu let měnil vztah exprezidenta Václava Klause a expremiéra Andreje Babiše (ANO). Z velkých nepřátel se stali spojenci.
Jednoduše řečeno: z jehličí nebo dřevní štěpky musejí laboranti vyrobit plyn a to v obrovském přístroji, který připomíná kotel. Plyn poté dál zpracovávají.
Epidemie koronaviru donutila některé Čechy změnit práci. Nejvíce lidí ubylo v pohostinství, všímá si týdeník Respekt. Více ve výběru z médií od Radiožurnálu.
Kriminalisté v lednu oslovili podle zjištění iROZHLAS.cz také Lesy ČR, od kterých má Agrofert rovněž stamilionové tendry. „Policie se na nás obrátila,“ potvrdila mluvčí Eva Jouklová.
Nikde v celé EU se nepěstuje tolik řepky jako v ČR. A i když záminku k jejímu mocnému nástupu poskytla stará směrnice EU o povinném přidávání biosložky do pohonných hmot, Brusel už dávno změnil kurz.
Premiér Bohuslav Sobotka z ČSSD oznámil, že kvůli neschopnosti ministra financí Andreje Babiše z ANO vysvětlil své příjmy, podá demisi. Konflikty mezi ANO a ČSSD provází celé tři roky společné vlády.
Poslanci dnes znovu projednají podporu biopaliv. Konkrétně vládní návrh na prodloužení jejich daňového zvýhodnění. Několik hodin o tom debatovali už na minulé schůzi, nakonec bod ale přerušili. Návrh kritizuje zejména pravicová opozice. Podpora biopaliv podle ní poslouží hlavně skupině Agrofert, kterou vlastní ministr financí a šéf hnutí ANO Andrej Babiš.
Odpoledne znovu zasedne sněmovna. Poslanci budou na červnové schůzi schvalovat například kurzarbeit nebo vznik registru přestupků. Zabývat by se měli také úplným zákazem kouření v restauracích. Na programu jsou i kontroverzní normy jako návrh na prodloužení daňového zvýhodnění biopaliv nebo zákon o elektronické evidenci tržeb.
Poslanci se v úterý odpoledne ve sněmovně sešli kvůli mimořádnému hlasování: návrhu na vyslovení nedůvěry vládě. Svrhnout kabinet se takto opozici podařilo v české historii jen jednou. A dnes se to podle všeho opakovat nebude. Přesto TOP 09, ODS a hnutí Úsvit trvají na tom, že kvůli zachování daňové podpory biopaliv hlasování o nedůvěře vyvolat musely.
Daňová podpora biopaliv bude dál pokračovat. Návrh na ukončení jejich daňového zvýhodnění k letošnímu 30. červnu Poslanecká sněmovna nepřijala. Nehlasovala pro něj ani většina poslanců hnutí ANO, z jejichž řad vyšel. Šéf hnutí ANO Andrej Babiš, kritizovaný za možný střet zájmů jako majitel firmy, která podniká v oblasti biopaliv, se hlasování zdržel. Novela, která podporu obsahuje, teď míří do Senátu.
Státy Evropské unie zavedou limit na podíl biopaliv z plodin pěstovaných na zemědělské půdě. Ve Štrasburku to schválili europoslanci, kteří se na tom už předem dohodli s členskými zeměmi osmadvacítky. Maximální limit pro podíl takzvaných biopaliv první generace v dopravě teď bude 7 procent, dosud mohl být až desetiprocentní.
Poslanci znovu proberou novelu o podpoře biopaliv. Bod, který minule po bouřlivé debatě přerušili, je na programu dnes začínající schůze sněmovny. Proti prodloužení daňového zvýhodnění biopaliv do roku 2020 je pravicová opozice. Podle ní na tom vydělá společnost Agrofert, kterou vlastní ministr financí Andrej Babiš z hnutí ANO. Ten takový výklad odmítá.
Bouřlivá debata provázela ve sněmovně novelu o pokračování podpory biopaliv. Její projednávání museli poslanci po zhruba 2,5hodinové debatě přerušit. Postarala se o to především pravicová opozice. TOP 09 a ODS viní ministra financí a šéfa hnutí ANO Andreje Babiše ze střetu zájmů. Velkou část biopaliv totiž vyrábí firmy jeho skupiny Agrofert.
Poslanecká sněmovna by dnes měla projednat spornou novelu o spotřební dani. Vláda v ní navrhuje prodloužit stávající podporu biopaliv do roku 2020. Podle opozice na tom ale vydělá skupina Agrofert vicepremiéra Andreje Babiše z hnutí ANO. Agrofert je významným výrobcem biosložky, která se přimíchává do benzinu a ropy. Sám Babiš se hájí, že novelou jen reaguje na nařízení Evropské unie.
V České republice se letos sklidí asi jeden milion tun řepky olejné. Takový je alespoň odhad Sdružení pro výrobu bionafty. Letos se tak s největší pravděpodobností vyrobí více tohoto biopaliva než v loňském roce. Bionafty se přitom loni vyrobilo 198 tisíc tun.
Zemědělský svaz Dublovice je nejmodernější farmou v Česku. Firma je inovátorem ve využívání technologických novinek. Její ředitel Václav Dědina získal díky efektivním úsporám, které zavedl, ceny v soutěži Manažer roku - a sice vynikající manažer malé firmy do 50 zaměstnanců a také nejlepší manažer odvětví. Podnik kromě produkce elektřiny a tepla z bioplynové stanice, vyrábí proud i z tepla výfukových plynů nebo pěstuje řasy, které živí odpadním kysličníkem uhličitým.
Uvedení nového biobenzínu E10 na německý trh se nepodařilo. Přestože jinak patří Němci k největším fanouškům ekologických technologií na světě, novému palivu nepřišli na chuť ani po několika měsících, kdy je k dostání na benzínových pumpách. Jsou spíše ochotni platit více za klasický benzín, protože bojkot biopaliva prudce zvyšuje jeho cenu.
Němečtí řidiči se ve velkém bouří proti benzinu s označením E10. To je směs normálního benzinu, do kterého se přidává 10 procent bioetanolu. Je ale na světě země, kde se už desítky let nikdo proti biologické složce v pohonných hmotách nebouří. Naopak: už řadu let tam řidiči u pump běžně tankují i stoprocentní biopalivo. Jedná se o Brazílii.
Biobenzín E10, který je od ledna v prodeji na německých benzínových pumpách, prudce zvedá ceny klasického benzínu. Německo, které se mezi evropskými státy dosud řadilo do dolní cenové skupiny v ceně pohonných hmot, se nyní dostalo na čtvrtou příčku.
Němečtí řidiči se tankování biobenzínu brání. Podle mnohých ekologů není ani přínosem pro životní prostředí. Přesto biobenzin E10, který je od letošního roku v Německu k prodeji, z čerpacích stanic nezmizí. Shodli se na tom účastníci takzvaného palivového summitu v Berlíně.
Němci bojkotují nový biobenzín, který je od letošního roku v nabídce čerpacích stanic. Obávají se poškození motoru svých vozidel. Vláda čelí kritice, že podcenila informační kampaň. Kabinet naopak obviňuje petrochemický průmysl. Dnes se v Berlíně sejdou ministři, výrobci aut a zástupci petrochemického průmyslu, aby rozlouskli, kdo může za to, že Němci nekupují biobenzín, i když je levnější.
Němci bojkotují nový biobenzín, který je od letošního roku v nabídce čerpacích stanic. Obávají se poškození motoru svých vozidel. Vláda čelí kritice, že podcenila informační kampaň. Kabinet naopak obviňuje petrochemický průmysl. Dnes se v Berlíně sejdou ministři, výrobci aut a zástupci petrochemického průmyslu, aby rozlouskli, kdo může za to, že Němci nekupují biobenzín, i když je levnější.
Evropští experti zjistili, že biopaliva mohou negativně působit na ovzduší. Ze studie Evropského institutu pro politiku životního prostředí dokonce plyne, že cíl EU, aby deset procent paliv v dopravě tvořila v roce 2020 biopaliva, může mít na životní prostředí stejný dopad jako dalších 26 miliónů aut na silnicích.
Biosložky bude v benzínu a naftě víc. Rozhodla o tom sněmovna, když přehlasovala veto prezidenta Václava Klause. Právě kvůli tomuto zákonu se poslanci sešli jen jediný den před volbami. Dříve se totiž o vetu hlasovat nedalo.