Brusel chce na krabičkách cigaret větší varování před škodlivými následky
Kuřáky zřejmě čekají velké změny. Z cigaret by měla na návrh Evropské komise zmizet velká loga značek, tři čtvrtiny krabičky by namísto nich pokrývalo varování před zdravotními riziky kouření. Brusel zároveň prosazuje zákaz prodeje cigaret s příchutí a takzvaných slimek. Opatření má odradit především nové kuřáky.
Atraktivní krabička nebo dochucení tabáku totiž přivádí podle Evropské komise ke kouření mladé lidi a ženy. Podle publikovaných statistik sáhne drtivá většina kuřáků po cigaretě poprvé před dosažením 25 let věku, více než 70 procent z nich dokonce ještě před svými osmnáctinami.
„Tabák musí vypadat i chutnat jako tabák,“ prohlásil eurokomisař pro zdraví Tonio Borg. Případné změny ale musí nejprve schválit členské státy Evropské unie a Evropský parlament. Výrobci cigaret proti nim už teď tvrdě protestují.
Zpravodaj Českého rozhlasu v Bruselu Ondřej Houska a projektová koordinátorka občanského sdružení Česká koalice proti tabáku Jarmila Greplová mluvili o boji Bruselu proti kouření
Návrh, aby zdravotní varování pokrývalo 75 procent krabičky zepředu i zezadu, je navíc jenom minimální. Každá členská země by mohla opatření zpřísnit podle svého uvážení až na stoprocentní pokrytí. Nejvýše na čtvrtině krabičky by tak zůstal prostor pro identifikaci výrobce.
Pokud opatření projde, na krabičce budou zobrazeny lidské plíce poničené kouřením, nemá se ale jednat o žádné drastické fotografie. Důraz bude i nadále kladen na slovní varování.
Brusel se domnívá, že v případě přijetí návrhu klesne počet úmrtí způsobených kouřením o desítky tisíc ročně. Tabákové koncerny se ale brání, Evropská komise podle nich nepředložila žádné důkazy pro svá tvrzení.
Zpravodaj Českého rozhlasu v Bruselu Ondřej Houska a předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků Karel Havlíček přibližují možné důsledky protikuřáckého opatření
Výrobcům cigaret vadí i to, co označují jako frontální útok na své dlouho budované marketingové značky. Pokud smí někdo legálně vyrábět nějaký produkt, měl by podle nich mít také možnost ho náležitě propagovat.
Myslí si navíc, že přijetí protikuřáckých opatření povede k obrovskému rozmachu černého trhu a padělaných výrobků, což způsobí miliardové ztráty státním rozpočtům. To je ale podle Bruselu zcela jiný problém, který nemůže být nadřazen zdraví občanů.
Prodejci a dodavatelé tabákových výrobků upozorňují, že opatření by se po zavedení dotklo několika set tisíc malých trafikantů a nejmenších živnostníků, kteří mají z prodeje cigaret nemalé tržby.
Protikuřácká opatření se prý často míjí účinkem. Mladé lákají zakázané věci
Číst článek
„Nicméně musím říct, že nakonec to rozhodnutí je ještě docela snesitelné, protože se uvažovalo i o tom, že se nebudou smět vystavit vůbec žádné krabičky, nebo maximálně jedna od jedné značky,“ říká předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků Karel Havlíček.
Děti jsou k reklamám na cigarety vnímavé
Občanské sdružení Česká koalice proti tabáku krok Bruselu vítá. Podle ní je potřeba snížit počet kuřáků mezi dětmi, adolescenty a mladými a zajistit, aby nevnímali tabákové výrobky jako něco, co je „trendy a cool“.
„My jsme rádi, protože sami víme, že děti mladšího věku, dokonce děti kolem deseti let, reagují na značky, reagují na reklamu. Samozřejmě pokud má cigareta nějakou vůni, příchuť, tak je to pro ně atraktivnější,“ vysvětluje projektová koordinátorka sdružení Jarmila Greplová.
Podle statistiky prý dokáže téměř 80 procent dětí do 12 let vyjmenovat nejméně jednu značku cigaret. Pomoci by asi mohly i jednotné obaly s drsnými snímky kuřáků. Ty teprve před několika týdny zavedla Austrálie jako první stát na světě.
„Bude to výrazně kontroverzní. Já si nejsem jistá, jestli je to ta nejsprávnější volba. Já jsem spíš zastáncem jednotných balení v jednotné barvě, bez jakýchkoli obrázků. Každopádně i výstražné obrázky budou mít ten efekt, že lidé budou více přemýšlet o odvykání a budou více nuceni zvažovat výhody a nevýhody kouření,“ myslí si Greplová.
Podle jiných názorů ovšem nová krabička mladé lidi neodradí. „Pokud si někdo chce koupit cigarety, tak i s tím škaredým obrázkem si je koupí a vloží si je do nějaké svojí krabičky nebo nějakého svého přebalu a používá je i nadále. Já osobně se k tomu úplně nekloním, protože pokud moje děti budou kouřit, jakkoliv si to nepřeji, tak chybu začnu hledat zejména u sebe, jako u rodiče, a teprve poté u toho, kdo mu cigarety prodal,“ uvažuje Havlíček.