Brusel navrhuje zjednodušit procedury přeregistrace vozidel uvnitř unie
Přihlásit si doma auto dovezené z jiného státu Evropské unie má být jednodušší. Evropská komise navrhla přijmout nařízení, které má odstranit řadu administrativních úkonů požadovaných po majiteli takového vozidla. Auta koupená v bazarech v některé ze zemí unie by nemusela procházet při registraci tolika technickými kontrolami jako dosud.
Návrh unijního nařízení slibuje snížení byrokracie, nákladů a také snazší vyhledávání odcizených aut. Zásadou zůstává, že vozidlo musí být zaregistrované v zemi, kde jeho majitel žije. Ti, kdo si přivezou ojeté auto z jiné členské země unie, se už ale nemají potýkat s dodatečnými technickými prohlídkami.
O návrhu Evropské komise mluvil na Radiožurnálu bruselský zpravodaj Českého rozhlasu Pavel Novák
Orgány technické kontroly vozidel si mají vyměňovat informace o jejich schopnosti provozu mezi sebou. Celá procedura přeregistrace se má zrychlit. Dnes trvá v zemích sedmadvacítky průměrně pět týdnů. To demotivuje potenciální kupce pořídit si ojeté auto v zahraničí a zaregistrovat si je doma.
Návrh nařízení by do roka mohli schválit europoslanci a Rada členských zemí. Jednotlivé státy by pak měly rok na to, aby se na jeho uplatňování připravily.
„V současnosti je při registraci auta ze zahraničí především třeba zajet na STK, na měření emisí a technickou prohlídku, takzvanou dovozovou. Se všemi papíry, které zde získáme a které jsme si s vozidlem přivezli musíme na registrační místo, které je příslušné místu trvalého pobytu. Tam vozidlo registrujeme, přičemž samotná registrace obnáší zhruba tři samostatné návštěvy,“ vysvětluje Aleš Zích z Auto AZ Consulting.
O komplikacích při dovozu aut ze zahraničí mluvil na Radiožurnálu Aleš Zích z Auto AZ Consulting
„V současné době nerozumím například tomu, proč je nutné absolvovat znovu technickou kontrolu, když ji vozidlo absolvovalo třeba měsíc předtím v zahraničí, „dodává Zích s tím, že je třeba si počkat, co by nové opatření EU případně přinese.
Každý rok se uvnitř EU ze státu do státu převádí přibližně 3,5 milionu aut, osobních i nákladních, autobusů i motocyklů.