Do Sillicon Valley bez kravaty. Ve světě takzvaných startupů uspěli i Češi
Jsou úspěšní, inspirativní a uspěli v tvrdé konkurenci, to vše mají společné podnikatelé, kterým se podařilo prorazit v americkém Sillicon Valley. Mekka inovativního byznysu láká na západ Spojených států podnikatele z celého světa, včetně České republiky.
Podnikatelský svět amerického Křemíkového údolí má svá vlastní pravidla. Podle Ondřeje Homoly, jednoho z úspěšných českých podnikatelů v San Franciscu, je zásadní vstřícnost a otevřenost novému.
„Prostředí je tady stimulující k tomu, aby si lidi pomáhali. Vy víte co to je, něco vybudovat. Třeba dnes mi radí pán, který v osmdesátých letech platil Stevu Jobsovi, aby mu radil,“ říká Ondřej Homola, jehož firma patří k oceňovaným startupům v oblasti vzdělávacích technologií.
Jaký je jejich recept na úspěch v americkém Sillicon Valley? S českými podnikateli tam natáčela zpravodajka Lenka Kabrhelová
Nereálná očekávání, neznalost jazyka, prostředí a kontextu jsou podle něj hlavními nástrahami, se kterými podnikatelé z České republiky bojují. Potvrzuje to i Radek Janků, "služebně mladší" majitel startupu v automobilovém průmyslu. Jak říká, adaptace na zákony Silicon Valley má občas i humorné aspekty.
„Já jsem třeba měl problém sám se sebou, abych tu zapadl. Když jsem přijel poprvé, tak jsem měl oblek, jednou dokonce kravatu a to bylo hodně špatně. Každý mi říkal, ty budeš určitě z Evropy. Když jsem si tedy koupil startupovou mikinu, abych tady zapadl, tak jsem pak přijel do Evropy na konferenci a zase byl za trhana.“ směje se podnikatel Radek Janků.
Ať už v mikině nebo méně trendy oděvu, s ostatními se shoduje na tom, že úspěch záleží na tom, co skutečně umíte a nabízíte.