Námořní kriminalita na západě Afriky stoupá. V Kamerunu řeší, co s piráty

V Kamerunu se sešli zástupci západoafrických zemí, aby se poradili, jak bojovat proti pirátům. Námořní kriminalita v oblasti Guinejského zálivu se totiž v posledních letech prudce zvyšuje a ohrožuje mezinárodní obchod.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vojenská loď Bainbridge táhne záchranný člun (na kterém zadržovali piráti kapitána Phillipse) po úspěšné záchranné operaci. V pozadí je další vojenské plavidlo USS Boxer.

Vojenská loď Bainbridge táhne záchranný člun (na kterém zadržovali piráti kapitána Phillipse) po úspěšné záchranné operaci. V pozadí je další vojenské plavidlo USS Boxer. | Foto: www.navy.mil

Aktivita pirátů v oblasti vzrostla za poslední rok o 100 procent a podle odhadů způsobuje škody světové ekonomice ve výši 750 milionů až jedné miliardy dolarů. Letos by navíc měla čísla ještě růst.

Jak ukazuje evropská námořní mise u Afrického rohu, tedy na východní straně Afriky u pobřeží Somálska, proti pirátům je možné úspěšně zasáhnout. V této oblasti se už delší dobu daří snižovat počet pirátských útoků na obchodní lodě - jen za poslední rok asi o 12 procent. Jen represivní akce však nestačí. Zároveň je potřeba bojovat proti chudobě, kvůli které se z obyčejných lidí piráti stávají.

Největší problémy s nimi jsou právě v Somálsku, kde vedle chudoby situaci komplikuje i neexistující státní správa. Podle Mezinárodního námořního úřadu v tuto chvíli drží somálští piráti 68 rukojmí a 4 lodě. Od začátku roku se jim ale podařilo unést jen jednu.

Celkově jsou nejnebezpečnější vody kolem Afriky, což je spojeno právě s chudobou. Pak je to jihovýchodní a východní Asie. Na třetím místě je Amerika, hlavně střední v oblasti Karibiku, ale i na mexicko-americké hranici.

Hlavním cílem pirátů jsou obchodní lodě a tankery. Hlavně proto, že zboží na nich má největší hodnotu a lze za ně žádat velké výkupné. To se pohybuje v řádech milionů dolarů, i když přesné částky se většinou tají a vyjednávání může trvat i roky.

Stává se však, že piráti zaútočí i na soukromé jachty nebo plachetnice. V roce 2011 například somálští piráti zajali americkou loď a nakonec zastřelili čtyřčlennou posádku. Ve stejném roce zajali dánskou rodinu včetně tří dětí. Na svobodu se dostali až po půl roce a museli zaplatit výkupné tři miliony dolarů.


Zvětšit mapu

Ondřej Bouda, Simona Bartošová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme