Olejem a solí proti kouření a nadávkám ve škole
Výchovné metody používané ve školách mohou být různé. Někdy i velmi netradiční. Jedno z gymnázií v polském městě Lodž se snaží zvláštním způsobem bojovat proti kouření. Jak zjistil zpravodaj Českého rozhlasu Pavel Novák, trest za přistižení studenta s cigaretou na toaletě nespočívá jen v domluvě nebo v zápisu do třídní knihy.
Studentům z gymnázia číslo 40 v Lodži nastaly krušné časy. Nejen že se kvapem blíží maturity, ale ještě ke všemu se vedení školy rozhodlo, že si posvítí na kuřáky a na ty, kteří častují své kolegy nadávkami. Ředitelství gymnázia vymyslelo pro žáky tresty za kouření o přestávce na záchodě a za užívání sprostých slov.
Koho učitel nachytá s cigaretou, musí jít do ředitelny, kde na něj čeká malá sklenička plná jedlého oleje. Tu musí student vypít. Olej neuškodí, leda trochu popožene peristaltiku střev, zato ale vůbec nechutná příjemně.
A to ještě mohou být studenti rádi, že se ředitelka gymnázia Ewa Ćwiklová nerozhodla podávat jim za trest místo oleje rybí tuk. Své netradiční výchovné metody vysvětluje tím, že domluvy a hubování nebyly při boji s kouřením studentů ve škole nic platné.
Ředitelka říká, že se přece nechová jako středověcí bakaláři z klášterních škol. Nepoužívá rákosku a nenutí žáky klečet na hrachu. Všechny dosavadní metody boje s různými nešvary studentů ale selhávaly.
Její netradiční způsob trestání mladistvých za kouření ve škole není rodičům žáků proti mysli. Dosud si alespoň nikdo nestěžoval. A co tažení paní ředitelky proti kouření říkají sami studenti ?
"Je to dobrá myšlenka. Ne na všechny ale takové tresty platí," říká jeden z žáků. Vydržet ve škole bez cigarety není pro řadu studentů problém. Horší je, vystříhat se celý den používání vulgárních výrazů. Koho totiž učitel uslyší, že mluví sprostě, toho také přivede do ředitelny a tam na hříšníka nečeká jako na kuřáky sklenička oleje, ale lžička soli. Sníst ji také není nic příjemného.
Na efekty zvláštních výchovných metod praktikovaných v lodžském gymnáziu bude třeba asi počkat nejméně do konce školního roku. Není vyloučeno, že se pak zkušenostmi pedagogů z Lodže nechají inspirovat i učitelé v jiných školách.