Piloti havarovaného boeingu chtěli opakovat přistání, letěli však pomalu
Vyšetřovatelé nehody letadla v americkém San Francisku mají první předběžné výsledky. Za smrt dvou lidí a zranění 180 dalších pravděpodobně mohl příliš pomalý nálet na přistání. Proč Boeing 777 jihokorejských aerolinek neletěl rychleji, se zatím zjišťuje.
Piloti korejského boeingu se prý pokoušeli přistávající stroj znovu zvednout a manévr zopakovat, neměli už ale dostatečnou rychlost.
„Můžu vám říct, že letadlo nalétalo na přistáni daleko pomaleji, než je doporučených 254 kilometrů v hodině. Opravdu výrazně pomaleji, nemluvíme tady o pár kilometrech za hodinu," řekla médiím šéfka Národního úřadu pro bezpečnost dopravy Deborah Hersmanová.
Nahrávka komunikace mezi piloty podle ní naznačuje, že posádka do poslední chvíle nevěděla, že stroj letí pomaleji, než by měl.
Informace o vyšetřování pádu letadla v San Francisku shrnula redaktorka Silvie Třeslínová
„Požadavek na zvýšení rychlosti zazněl od jednoho z členů posádky asi sedm sekund před nárazem. Požadavek na povolení průletu se ozval jeden a půl sekundy před dopadem,“ upřesnila Hersmanová.
Letadlo řídil zkušený šestačtyřicetiletý pilot, v době nehody se však s letounem Boeingem 777 zacvičoval. Důvody pádu vyšetřovatelé zatím pořád zjišťují. Možnost technické závady už dříve popřel vlastník letadla, korejská společnost Asiana Airlines. Stroj byl vyroben v roce 2006, podle expertů byl tedy relativně nový.
Oběťmi nehody jsou dvě šestnáctileté čínské studentky, které seděly v zadní části letadla. Soudní lékař v San Francisku teď ale ještě zjišťuje, jestli jedna z nich nezemřela na následky dopravní nehody. Nešťastnou náhodou ji údajně přejela sanitka, která spěchala k místu nehody.