Podvodníci se vydávají za banky i policii. Europol chce koordinovanou reakci EU
Evropská policejní agentura Europol vyzvala ke koordinované evropské reakci na takzvaný spoofing, což je sofistikovaná forma podvodu s falšováním identity v digitálním prostředí. Nejčastěji jde o situace, kdy volající působí velmi důvěryhodně a s cílem získat neoprávněně cizí peníze nebo osobní data napodobí číslo zejména bankovní instituce, ale například i policie.
Podle Europolu je potřeba zejména posílit spolupráci mezi zeměmi EU, sblížit vnitrostátní pravidla a rovněž vyvinout celoevropské mechanismy pro sledování podvodných hovorů.
„Telefonní hovory a textové zprávy zůstávají primárním vstupním bodem pro tyto podvody a představují zhruba 64 procent hlášených případů. Skrytím své skutečné identity a polohy zločinci lstí přimějí oběti k odhalení osobních údajů, převodu finančních prostředků nebo udělení přístupu k zařízením a účtům, což orgánům činným v trestním řízení extrémně ztěžuje jejich vystopování a stíhání,“ uvedl Europol ve svém prohlášení.
Na WhatsAppu se šíří nová vlna podvodů. Na zprávu nereagujte a vše si ověřte, radí Antivirus
Číst článek
Za podvody často stojí organizované zločinecké sítě. „Podvodníci se vydávají za banky, vládní agentury nebo dokonce členy rodiny, aby si získali důvěru,“ dodala policejní agentura. Podobné podvody způsobují podle Europolu značné finanční a společenské škody, přičemž se odhaduje, že ročně dochází ke ztrátě 850 milionů eur (20,7 miliardy Kč) na celém světě.
Současná nerovnováha, kdy je spoofing snadné páchat, ale obtížné ho vyšetřit, je neudržitelná, dodala policejní agentura. Země EU by podle ní měly přijmout opatření, která zločincům ztíží možnost skrývat se za falešnými identitami a zároveň umožní vyšetřovatelům rychle jednat přes hranice.
