Shein pod lupou EU. Teď se ukáže, zda kopíruje design a kupuje bavlnu z nucených prací, říká expertka
Evropská unie zařadila čínského internetového prodejce oděvu Shein mezi velké internetové platformy, které podléhají přísnějším kontrolám podle unijního nařízení o digitálních službách. Důvodem je vysoký počet uživatelů, kterých v e-shopu firmy nakupují. „Existuje podezření, že společnost Shein prodává zboží, které je tak levné, že nemůže být vyrobeno v souladu s podmínkami bezpečnosti práce,“ říká pro Plus Rebeka Hengalová z institutu Europeum.
Rozumím tomu správně, že tento čínský prodejce oděvů se zařazuje po bok společností, jako je síť X, TikTok nebo Facebook a Google z toho důvodu, kolik má uživatelů?
Přesně tak, rozumíte tomu správně. Toto evropské nařízení o digitálních službách se snaží regulovat společnosti, platformy a vyhledávače, které jsou tak velké a mají takovou denní sledovanost, že z pohledu Evropské komise se jedná o strategické platformy, které by mohly v případě nějakých svých výpadků a v případě nežádoucího chování ohrozit celou společnost.
Přísnější pravidla pro prodejce oděvů Shein. Proč, to vysvětluje Rebeka Hengalová z institutu Europeu
A společnost Shein vykazuje takovou návštěvnost uživatelů za měsíc pouze v Evropské unii, že se teď zařadila mezi takto strategicky velké online platformy.
Co teď bude muset tento internetový prodejce oděvu změnit na svém fungování?
Společnost Shein má čas až do konce srpna, aby implementovala významnější strategie ochrany svých spotřebitelů, zejména těch nezletilých, nad rámec stávajících pravidel.
Společnost bude muset důkladně sledovat zboží, které je prodávané přes jejich platformu. Nejedná se jenom o oblečení, ale i různé doplňky a kosmetiku.
Bude muset kontrolovat a potírat obchod s ilegálním zbožím a posílit opatření, které má potírat nenávistné projevy.
Důležitou součástí tohoto nařízení je také povinnost podrobit se ročním auditům a detailnímu vykazování své činnosti tak, aby Evropská komise mohla nahlédnout do vnitřních praktik této platformy.
Co když Shein ta nová pravidla, jak jste teď vysvětlila, nestihne zavést včas? Hrozí pokuty?
Hrozí pokuty. Evropská komise si od nich slibuje to, že v případě, že by tyto velké platformy opakovaně nesplnily nové podmínky, tak by pokuty byly tak velké, že by to firmy vyřadilo z provozu.
A tím pádem Evropská komise doufá, že bude schopna donutit platformy ke spolupráci.
Jak zatím čínská společnost Shein zareagovala? Podřídí se rozhodnutí Evropské komise, nebo má nějaké výhrady?
Zatím společnost Shein vydala prohlášení, že souhlasí s postojem Evropské komise a zavazuje se vytvořit takové prostředí, ve kterém jejich evropští spotřebitele mohou nakupovat bezpečně a bez obav.
Ve svém sdělení také vyjádřili, že se budou snažit dodržovat zásady transparentnosti a odpovědnosti, které jsou hlavním mottem tohoto nařízení. Ale uvidíme, jak rychle se jim podaří implementovat všechno. Je nutné podotknout, že Evropská komise i společnost Shein spolu komunikují a jsou připraveni si navzájem nějak vypomoct.
Lži a vágní fráze. Většina tvrzení fast fashion o udržitelnosti je zavádějící, upozorňuje influencerka
Číst článek
Jsou v tuto chvíli důvodná podezření, že firma Shein obchoduje s padělaným zbožím nebo dost nebojuje proti škodlivému obsahu na svých stránkách?
Existuje podezření, že společnost Shein prodává zboží, které je tak levné, že se odborníci i široká veřejnost domnívá, že prostě nemůže být vyrobeno v souladu s nějakými podmínkami práce, bezpečnosti práce nebo kontroly výrobků.
Ta cena nám napovídá, že se jedná o nekvalitní zboží, a můžeme se proto domnívat, že je získáváno nelegální cestou.
Je známý případ toho, že společnost Shein si přes různé externí dodavatele nakupuje bavlnu zejména v ujgurské oblasti Sin-ťiang. Víme, že čínská vláda tam nutí ujgurskou menšinu k práci.
Shein se také objevil v několika reportech s podezřením, že kopíruje design výrobků od malých spotřebitelů, kteří prodávají například přes platformy Instagram, Etsy anebo v Česku známý Fler, ale jsou tak malí, že se nemají jak bránit.
A právě ta nařízení o digitálních službách ukáže, jak vypadají všechny ty dodavatelské řetězce této firmy, jaké mají uzavřené smlouvy a co nám to napovídá o jejich chování, abychom se mohli rozhodnout a mít nějaké důkazy o tom, jestli obchodují s vhodným zbožím popřípadě padělaným a jak je můžeme donutit, aby bojovali proti škodlivému obsahu.