V Krkonoších platí první, nejmírnější stupeň lavinového nebezpečí z pěti a varování horské služby před pády větví a stromů pod tíhou sněhu. U hřebenové Luční boudy bylo ráno minus pět stupňů Celsia.
Kabina nové lanovky by měla mít také hravý prvek. Vítězný návrh vyberou zastupitelé v příštím týdnu. První cestující se mají svézt nejdřív v roce 2029.
Když před třemi lety prasklo lano lanovky na Ještěd, mohla strojvedoucího uvnitř kabiny ještě zachránit automatická brzda. Na místě ale chyběla. A revizní technici to neodhalili.
Tragická nehoda se stala 31. října 2021. Kabina ze stanice vyjela ve 13:37:40, tažné lano se přetrhlo o 26 vteřin později a na zem spadla kabina z třicetimetrové výšky o dalších 16 vteřin později.
Město už vybralo návrh podoby jednokabinové lanovky s kapacitou 100 lidí. K vrcholu Ještědu by lanovka měla jezdit nově od konečné tramvaje v Liberci - Horním Hanychově.
Závadu na lanovce způsobilo povolení ventilu napínání lana, kvůli kterému se lanovka zastavila. lanová dráha Koliba – Krakonoš je nejstarší provozovanou kabinkovou lanovou dráhou v Čechách.
Končit má až v Horním Hanychově. Tuto variantu ve čtvrtek vybrali liberečtí zastupitelé, pro jich hlasovalo 29 ze 32. Lanovka je od tragické nehody z října 2021 po 90 letech mimo provoz.
Ornitologové se obávají kolize ptáků s nosnými lany i skleněnými plochami. Podle nich je poslední velké zimní nocoviště havranů a kavek na jižní Moravě přímo v trase plánované lanovky.
Neštěstí patrně způsobil strom, který spadl na nosné lano. Nehoda se podle serveru listu Tiroler Tageszeitung stala v 10.15 mezi osmým a devátým stožárem lanovky Acherkogelbahn.
„Stále běží lhůta pro podání rozkladu, rozhodnutí není pravomocné. Nicméně pokud někdo z účastníků řízení podá rozklad, bude adresován ministrovi kultury,“ uvedla mluvčí resortu Ivana Awwadová.
Dopoledne se sníh držel v krajině zhruba od 700 metrů nad mořem, více ho bylo v Krkonoších. Sníh napadl také v Orlických horách. Je pravděpodobné, že v podhůří v následujících dnech roztaje.
Turisté přes letní prázdniny přispívali tak, že kdo si koupil jízdenku na lanovku na vrchol Sněžky, tak z celkové částky mířilo pět korun pro brněnský dětský hospic.
Součástí výstavy budou dvě historické kabiny - laminátová z roku 1973, která sloužila jako náhradní, a plechová z roku 1933. Starší je poškozená a částečně zkorodovaná.
„Vedle české lanovky vede na Sněžku také polská lanovka. Ta česká je limitovaná na zhruba 240 osob za hodinu a polská lanovka regulaci nemá,“ říká tiskový mluvčí Správy Krkonošského národního parku.
Záměr jednohlasně schválili všichni městští zastupitelé. Opoziční zastupitele se ale obávají vysoké investice, kterou by mohla radnice za pozemky a stavby na Ještědu vydat.
Lanovka bude disponovat panoramatickými okny, která budou umístěna i ve střešní části. Vůz bude rozdělen do čtyř oddílů a každý bude mít samostatné vstupní dveře.
V sobotu ráno byl zastaven provoz horního úseku kabinové lanovky na vrchol Sněžky. Ta může operovat při větru o maximálnírychlosti 60 km/h. V sobotu v noci přitom vítr přesáhl rychlost 100km/h.