Nové učební plány přináší například i zavedení povinného druhého cizího jazyka od sedmé třídy. Veřejnosti představí ministerstvo dokumenty 14. ledna, uvedlo.
Server iROZHLAS.cz v sérii článků popisuje krizi ústavní výchovy, poslední část se zaměřuje na možné změny systému. Špatná zpráva je, že plánované změny zřejmě nestihnou projít legislativním procesem.
„Většinou ty děti mají problémy proto, že se jim nikdo nevěnuje. A v tom případě jim rok odkladu v ničem nepomůže,“ upozorňuje členka rady Asociace ředitelů základních škol Bohuslava Burá.
Spuštění elektronického přihlašování na střední školy provázely zmatky a odklady. Programátoři z Cermatu totiž při poslední kontrole systému odhalili chybu.
Navýšení rozpočtu školství jsou jen sliby, není tedy důvod stávku oddalovat. Zhruba tak reagovaly odbory po včerejším vyjednávání s ministerstvem školství.
„Problém byl víc v systému než ve špatně rozložených kapacitách,“ popisuje potíže kolem letošních přijímacích zkoušek na střední školy ředitel odboru vzdělávání na ministerstvu. Co se má změnit?
Odpovídající měsíční mzda by podle získaného dokumentu pracovní skupiny na Ministerstvu školství měla být pro profesora ve výši 100.000 Kč, pro docenta 70.000 Kč a pro odborného asistenta 55.000 Kč.
Ministerstvo školství nemělo nastavený udržitelný systém financování nákupů technologií pro školy. Před vypuknutím pandemie jich byl nedostatek. Covid-19 změnil pravidla hry.
„Do podchycení ukrajinských dětí, žáků, studentů a eventuálně i do zapojení ukrajinských učitelů a nepedagogických pracovníků Česká republika investovala celkem přes tři miliardy korun,“ uvedl Balaš.
Vysoká škola chemicko-technologická v Praze odmítá lidem po změně pohlaví vydávat diplom na nové jméno. Na jiných školách je to přitom výměna běžnou praxí, kterou doporučuje i ministerstvo školství.
Ministerstvo radí zajistit si nejdříve každodenní zázemí, pak zapojit děti do organizovaných volnočasových aktivit a zvážit účast v distanční výuce poskytované ukrajinskými školami.
Na školní výsledky má zásadní vliv míra chudoby v obci, říká nová analýza. Základní vzdělání se v Česku potýká s paradoxem: čím větší pomoc děti od školy potřebují, tím těžší bývá dostat se k penězům.
Vysokoškolští pedagogové budou podle ministra školství Roberta Plagy (za ANO) při registraci k očkování používat kód přidělený školám pro přednostní očkování akademiků.
Ministr školství byl hostem speciálního vysílání Radiožurnálu a Plusu. „Cílem není, aby se na škole provedla všechna doporučení, ale aby se minimalizovalo riziko,“ dodal.
Už na konci školního roku se někteří učitelé matematiky scházeli, aby zjistili, co stihli při výuce na dálku probrat. A bavili se i o tom, jaká bude úroveň znalostí jednotlivých žáků.
„Chceme, aby hygienici sladily postupy a všichni ředitelé věděli, co je v konkrétní situaci čeká a co mají dělat. V jednom kraji se nesmí postupovat jinak než ve druhém,“ řekl ministr školství.
Kania tvrdí, že si udělal rešerši, ve které zjistil, „že nejen ve školství jsme rekordmanem v počtu strategií a vizí. Takže já si počkám až na první kroky realizace“.
„Jsme v situaci, kdy se změnila úspěšnost, ale stejně tak se mohla jen změnit náročnost testu,“ řekl Münich. Je potřeba také zohlednit, že u maturitních testů není záruka srovnatelnosti mezi lety.
Hostem pořadu Dvacet minut Radiožurnálu byla ředitelka CERMAT Michaela Kleňhová. Nestandardní příprava v souvislosti s koronavirovou krizí podle ní přináší plusy i minusy.
Maturanti budou muset letos zvládnout v krátkém čase jak maturity, tak přijímačky na vysoké školy. Nařídit posunutí přijímaček, aby se nekryly s maturitami ale není v kompetenci ministerstva školství.
„Musím říct, že z toho návrhu moc šťastný nejsem,“ uvedl předseda Asociace ředitelů základních škol Černý. „Ale naštěstí nás do toho nikdo nenutí a v omezeném režimu si to umím představit,“ řekl.
„Když se podíváme na ty manuály, velká část textu v nich jsou běžné věci, co se dělají. Tam je třeba, že se má denně vynášet koš, že se má setřít podlaha nebo větrat,“ vysvětluje Radek Sárközi.
Jeden počítač na několik dětí, chybějící připojení k internetu jediný mobilní telefon v rodině. Ne všechny děti se mohou účastnit školního vyučování na dálku, jak to většina škol předpokládá.
Učitelé by v současnosti při online výuce neměli využívat hodnocení jako formu nátlaku. Místo známkování by měli děti hodnotit slovně a dávat jim na výběr z různě obtížných úkolů.
Mynářova firma Clever Management si penzion pronajímá za 30 tisíc ročně od místního spolku Chřibák, který před lety vznikl s cílem rozvíjet místní Mynářův sportovní areál.
Každý pátý mladý učitel v Česku začíná svou praxi bez pomoci staršího a zkušenějšího kolegy. Ukázal to výzkum Národního institutu pro další vzdělávání. Pedagogové však často potřebují poradit.
Neprofesionální fotbalové kluby ušetří. Kromě týmů první, druhé a Juniorské ligy totiž už neponesou náklady na rozhodčí a delegáty, které bude hradit fotbalová asociace z dotačních peněz.