Česko více obchoduje se sousedy Ruska, píšou Hospodářské noviny. Mýto na dálnicích by nově mohla vybírat státní firma. Dva žháři, kteří útočili roce 2009, žádají o propuštění z vězení.
Policisté případ údajné korupce v souvislosti s výběrem auditora mýtného systému odložili koncem února. Server iROZHLAS.cz nyní získal protokol, v němž svůj postup zdůvodňují.
Obviněným je podle zdrojů Radiožurnálu advokát Martin Janoušek, který údajně nabídl 1,5 milionu korun bývalému ministrovi dopravy Vladimíru Kremlíkovi.
Vybírání mýta v Praze má omezit emise v centru města. Více by platili řidiči se starším, méně ekologickým vozem, píšou páteční Hospodářské noviny. Více ve výběru z médií, který připravil Radiožurnál.
Na začátku prosince byl spuštěn nový satelitní systém. Jsou zpoplatněny nové úseky dálnice a silnice první třídy. Změnil se i provozovatel mýtného systému.
Co všechno víme o kauze bývalého ministra dopravy Kremlíka? Jak souvisí údajný úplatek za kontrolu nad zakázkou o auditora mýtného systému s jeho lednovým odvoláním z funkce?
Proti rozšíření mýta ale protestují obce i kraje. Obávají se, že někteří řidiči nákladních aut budou zpoplatněné úseky objíždět po silnicích nižších tříd.
Podle posledních čísel je zaregistrováno 313 tisíc aut z celkových odhadovaných 460 tisíc. Stále se tak do výběru nového mýta nestihlo zapsat 145 tisíc aut.
Předpokládané kolony by se měly výrazně zkrátit, přesto lze na některých místech stále očekávat kolony přes deset kilometrů. Systém bude spuštěn 1. prosince.
Důvodem jsou pomalé registrace dopravců, dosud bylo přihlášeno do systému 196 000 vozů, což je zhruba 43 procent z celkového očekávaného počtu. Nový mýtný systém začne fungovat 1. prosince.
Krajský soud se žalobou Kapsche zabýval už podruhé. Předseda úřadu Petr Rafaj totiž řízení o námitkách Kapsche zastavil poté, co byla podepsána smlouva s vítězem tendru, konsorciem CzechToll/SkyToll.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v minulých týdnech zakázal plnění mýtné smlouvy s odkladem o rok. Ministerstvo dopravy proti tomu podalo rozklad, zároveň ovšem připravuje nový tendr.
„Za tendr je zodpovědný ministr. Kdo jiný než ministr má za něj odpovídat, když řídí ministerstvo?“ říká k tendru na mýto poslanec ANO a expert na dopravu Milan Feranec. V té době šlo o Dana Ťoka.
Dopravci mohou k registraci využít vybraná prodejní místa. Dalšími možnostmi jsou registrace přes web, prostřednictvím vydavatelů palivových karet. Pro velké dopravce existuje speciální tým.
Rafaj rozhodoval znovu o rozkladu Kapsche proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Námitky rozkladu uznal pouze u části II, která se týkala zastavení řízení o námitkách.
Krajský soud v Brně vyhověl žalobě společnosti Kapsch na nečinnost úřadu. Soud v květnu přikázal antimonopolnímu úřadu znovu prošetřit podmínky mýtné soutěže.
Většina dosavadních mýtných bran už nebude potřeba, píšou Lidové noviny. Vláda bude zřejmě moct vyslat vojenskou jednotku v utajení, informuje Právo. Více se dozvíte v přehledu tisku Radiožurnálu.
„Vybírat se jistě bude, to je jisté, zároveň je jisté, že státu vzniknou nové náklady, které by nevznikly, kdyby postupoval jako jeho sousedé,“ píše v komentáři Petr Holub.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže musí znovu řešit smlouvu s novým provozovatelem mýtného. Kapsch ve čtvrtek uspěl se žalobou. Domáhá se toho, aby úřad zakázal plnění smlouvy.
Němci chtěli od motoristů, včetně zahraničních, začít mýtné vybírat od října příštího roku. Německá vláda však narazila se související daňovou úlevou pro německé řidiče.
Nulová sazba mýta na silnicích první třídy asi nebude. Podle ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO) by její zavedení zpochybnilo mýtný tendr. Ministr to uvedl na svém twitterovém účtu.