Nejde o kybernetický útok, ale problém na straně externího dodavatele. V registru silničních vozidel úřady evidují potřebné údaje o všech vozidlech registrovaných v Česku.
Pracoviště v pražském Bohdalci a v Jarově jsou otevřená v omezeném režimu. Úřední doba je od pondělí 12. října kvůli vládním opatřením zkrácená na pět hodin v pondělí a ve středu.
Nejstarší jsou motocykly s průměrem 33,6 roku, následují traktory, které vykazují průměr 32,5 roku. Naopak nejmladší kategorií jsou lehké užitkové vozy s průměrem 13 let.
Přihlašování vozidel nebylo v Česku asi nikdy tak jednoduché, jako je teď. Začala totiž platit novela zákona, která umožňuje zapsat auto do registru na jakémkoliv úřadě s rozšířenou působností.
Za poslední rok přibylo na českých silnicích 82 vozů Ferrari. Celkem jich na konci března bylo v Česku 735. Ve čtvrtek také uplynulo 70 let ode dne, kdy byl představen první vůz italské automobilky.
Už brzy bude jednodušší přihlašování aut. Teď musí majitel vozu dojít vždy na příslušný úřad s rozšířenou působností v místě bydliště. Ale možná už od června letošního roku lidé přihlásí vozidlo kdekoli v České republice. Umožní jim to novela zákona ministerstva dopravy, kterou před pár dny podepsal prezident. Velká města se ale obávají nárůstu agendy, proto chtějí zvýšit počet úředníků.
Registrace vozidel možná bude jednodušší. Motoristé už by v budoucnu nemuseli chodit vyřizovat změny v registru vozidel pouze na úřady podle svého bydliště nebo sídla firmy. Mohli by je vyřídit na všech úřadech obcí s rozšířenou působností. Počítá s tím novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, kterou ve středu schválili poslanci. Změnu ještě musí podpořit Senát a podepsat prezident.
Centrální registr vozidel zatím nebude mít nového provozovatele. Ministerstvo dopravy ho chtělo vybrat už do konce roku, ale antimonopolní úřad stomilionový tendr zrušil. Ministerstvo podle úřadu porušilo zákon o veřejných zakázkách tím, že v zadávací dokumentaci nevymezilo podrobnosti nutné k podání nabídek.
Více než 200 tisícům vozidel uloženým dlouhodobě v depozitu hrozí na konci roku úplné vyřazení. Pokud se jejich majitelé během prosince nedostaví na úřad, už své vozidlo nikdy nepřihlásí. Ministerstvo dopravy se tak snaží registr vozidel aktualizovat.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr na nového provozovatele registru vozidel. V zadání ministerstva dopravy mu vadí, že tvůrčí tým vítěze zakázky má mít vzdělání technického směru. Jde prý o neurčité vyjádření, které omezuje případné uchazeče.
V zakázce na další tříletý provoz registru vozidel vybralo ministerstvo dopravy společnost O2. Nahradit má od října dosavadního provozovatele registru, kterým je firma ICZ. Registr vozidel opakovaně zkolaboval v létě 2012 a poté se řadu měsíců potýkal s problémy a byl pomalý.
Odbory registrů vozidel mají na některých místech republiky problémy. Od července musejí nově skenovat některé doklady. Týká se to třeba technického průkazu nebo protokolu o technické prohlídce. Úředníci proto nestačí odbavit stejný počet klientů, jako byli zvyklí před změnou.
Desítky tisíc vozidel nesmí ode dneška vyjet na silnici. Skončila totiž půlroční lhůta, po kterou mohli majitelé dokončit registraci aut v takzvaném polopřevodu. Úřady už tyto vozy začínají mazat z registru. Pokud řidiče nezaregistrovaného vozidla zadrží policie, hrozí mu pokuta do 2500 korun.
Na dokončení takzvaného polopřevodu, tedy procesu, kdy původní majitel auto odhlásil, ale nový vlastník se ještě nezaregistroval, mají lidé poslední týden. Auta, u kterých tak majitelé neučiní, budou vymazána z registru, čímž přestanou úředně existovat, a řidiči s nimi nebudou smět jezdit. Třeba v Ostravě je v takzvaném polopřevodu asi 20 tisíc aut.
Po českých silnicích může jezdit kolem 100 tisíc aut s platnou technickou kontrolou, ale s nedokončeným převodem. Od 1. července budou taková vozidla vyřazena z registru. Pokud po tomto datu majitele zastaví policie, hrozí mu postih. Po vyřazení už navíc vozidla nepůjdou znovu přihlásit.
V Česku nemá podle registru vozidel majitele každé desáté auto. Jde o případy, kdy původní vlastník auto prodal a odhlásil, ale nový majitel jej na sebe zatím nepřevedl. Po 1. červenci stát taková auta z registru vymaže. Ministerstvo dopravy proto dnes spouští speciální aplikaci, díky které si motoristé mohou ověřit, jak je to s registrací jejich auta.
Až tři čtvrtě milionu aut v registru vozidel jsou takzvaně mrtvé vozy. Není totiž jasné, kdo je jejich majitelem anebo jestli ještě vůbec existují. Přísnější podmínky pro registrace proto umožňují po určité době taková auta nenávratně vymazat. Opětovně je přihlásit už pak nebude možné. Zatímco na dokončení polopřevodu mají řidiči čas do prázdnin, u aut v depozitu je lhůta do konce roku.
Změnil se způsob převodu vozidel na nového majitele. Od dnešního dne nejsou možné takzvané polopřevody. Podle Tomáše Neřolda z Ministerstva dopravy má novela zákona zabránit tomu, aby původní vlastník z registru auto pouze odhlásil.
Společnost ICZ bude dál spravovat centrální registr vozidel. O prodloužení její smlouvy bez tendru rozhodl ministr dopravy Antonín Prachař z hnutí ANO. Společnost tak získá dalších 57 milionů korun.
Nový provozovatel Centrálního registru vozidel poprvé v historii vzejde z otevřeného výběrového řízení. Ministerstvo dopravy vypsalo tendr na čtyřletý provoz systému za 122 milionů korun, zároveň vypsalo výběrové řízení na provoz dopravně-správních agend. Zakázka vyjde na 163 milionů korun.
Na jihlavském registru vozidel je o prázdninách čekárna stále plná. Fronty stojí před úřadem často už v ranních hodinách, ještě když je úřad zavřený. Jsou dovolené, a tak lidé chodí vyřizovat doklady a značky.
Výpadek systému, který v pátek postihl odbory dopravy, ale i stanice technické kontroly, se dnes neopakoval. Centrální registr řidičů a centrální systém stanic technické kontroly byl mimo provoz na zhruba tři a půl hodiny.
Vyřizování žádostí o řidičské průkazy se dnes na několik hodin zastavilo. Vypadl centrální registr řidičů. A také centrální systém stanic technické kontroly. Ještě před polednem se jejich provoz podařilo obnovit. Podle ministerstva dopravy způsobily výpadek problémy datové komunikace s Centrálním místem služeb, které má na starosti Česká pošta.
Znovu byli někteří řidiči na úřadech zklamaní. Včera před uzavřením přestal registr vozidel odbavovat žadatele. Důvodem bylo přerušené spojení s policejní databází hledaných vozidel. Výpadek hlásili například úředníci v Kladně nebo Praze.
Několik řidičů dnes odešlo z registru vozidel s nepořízenou. Systém měl opět potíže. Odpoledne nefungovalo propojení s policejní databází hledaných vozidel. Někteří řidiči si tak nemohli auto přihlásit. Po týdnu dnes byly otevřené všechny přepážky a registr tak byl plně vytížený. Minulý týden byl systém kvůli přechodu na nového provozovatele dva dny mimo provoz.
Ostravský registr vozidel zvládl vstup do nového týdne. Dnes se do systému poprvé od změny provozovatele připojily všechny pobočky. Došlo k ní v minulém týdnu během dvoudenní odstávky. Registr v Ostravě od té doby běží bez větších potíží a ani dnes se tam nepotvrdil avizovaný ranní nápor řidičů.