Trajekt Estonia 20. září 1994 s téměř tisícovkou lidí na palubě plul z Talinu do Stockholmu. Nacházel se zhruba uprostřed cesty v Baltském moři, když se za špatných povětrnostních podmínek potopil.
Dánská policie kvůli rozsáhlé operaci uzavřela frekventované mosty vedoucí z hlavního ostrova Sjaelland, kde se nachází metropole Kodaň. Provoz přerušily i trajekty, které jedou do Švédska a Německa.
Počet obětí nehody trajektu, který se potopil na Viktoriině jezeře, překročil 207. Překvapivě se ale podařilo třetí den po neštěstí vyprostit jednoho přeživšího muže.
Loď se převrátila nedaleko pobřeží mezi ostrovy Ukora a Bugolora. Do záchranných prací se zapojili i místní obyvatelé. Reuters uvedl, že záchranné práce byly odloženy na páteční ráno.
Ve filipínských vodách poblíž Manily havaroval trajekt s 251 lidmi. Podle pobřežní hlídky si nehoda vyžádala neupřesněný počet obětí, agentura Reuters mluví s odkazem na rádio o čtyřech mrtvých.
Baltským mořem se už brzy bude plavit první trajekt s hybridním motorem. Finsko si objednalo 90 metrů dlouhou loď poháněnou převážně elektřinou v polských loděnicích v Gdyni. Firma totiž věří, že hlučné a páchnoucí trajekty na naftu jsou už v námořní dopravě pomalu minulostí. Navíc ušetří peníze za provoz.
Dnes je to právě rok, co se u jihokorejských břehů potopil trajekt Sewol. Zatímco většině členů posádky se podařilo zachránit, v útrobách trajektu zahynuly přes tři stovky lidí, převážně studentů. I po roce zůstává řada otázek spojených s tragédií nezodpovězena.
Vyšetřovatelé dosud nezjistili, kolik lidí bylo na palubě řeckého trajektu Norman Atlantic. Ten začal minulý víkend hořet uprostřed Jónského moře. Nehoda si vyžádala nejméně jedenáct životů. Záchranáři evakuovali z trajektu 477 lidí. Oficiálně ale mělo být na palubě o tři lidi méně. Podle svědků byli mezi cestujícími ilegální imigranti. Vnitřek lodi tak může ukrývat další oběti.
Dva albánští námořníci zemřeli při pokusu o odtažení trajektu Norman Atlantic. Ten zachvátil v neděli požár, při kterém zemřelo nejméně 11 lidí. Celkový počet obětí ale může být daleko vyšší. Úřady totiž stále neví, kolik lidí bylo ve chvíli neštěstí na palubě.
Deset mrtvých po nedělním požáru italského trajektu nemusí být konečnou bilancí námořního neštěstí. Nadále totiž panuje chaos kolem počtu lidí, kteří byli na palubě. Podle oficiálních údajů jich mělo být 478 včetně 56 členů posádky, desítky zachráněných však vůbec nebyly na seznamu pasažérů.
Z trajektu, který v neděli ráno cestou z Řecka do Itálie zachvátil požár, se již podařilo evakuovat všechny cestující i členy posádky. Na palubě zůstal jen kapitán a čtyři záchranáři. V době neštěstí bylo na lodi 478 lidí, nejméně osm z nich zahynulo.
Nejméně jeden člověk zemřel na hořícím trajektu mezi Řeckem a Itálií. Záchranáři z plavidla Norman Atlantic zatím evakuovali asi 330 osob, několik desítek z nich už se dostalo na pevninu. Záchranné práce ztěžuje silný vítr a vysoké vlny. Na lodi bylo podle posledních informací přes 420 cestujících a 55 členů posádky.
V Jónském moři pokračuje snaha o záchranu stovek pasažérů hořícího trajektu Norman Atlantic. Podle italských úřadů zahynul na palubě jeden člověk. Z lodi plující pod italskou vlajkou z řeckého Patrasu do italské Ancony se už podle řecké pobřežní stráže podařilo evakuovat asi sto padesát lidí. Na trajektu bylo podle řeckého ministerstva pro námořní dopravu 478 pasažérů.
Jihokorejský soud dnes rozhodne o osudu patnácti členů posádky trajektu Sewol. Ten se potopil letos v dubnu a neštěstí tehdy nepřežilo více než 300 lidí. Kapitánovi lodi hrozí za vícenásobnou vraždu a nesplnění povinností trest smrti, další tři členové posádky by mohli strávit zbytek života za mřížemi.
Před dvaceti lety se potopil trajekt Estonia. Na palubě bylo téměř tisíc lidí, nehodu přežilo jen 138 z nich. V Evropě to byla největší námořní tragédie od druhé světové války. Památku obětí uctili jak ve Švédsku, tak v Estonsku.
Na bohoslužbu papeže Františka na fotbalovém stadionu v jihokorejském Tedžonu přišlo padesát tisíc věřících. Mezi nimi byli i příbuzní některých z obětí dubnové námořní tragédie trajektu Sewol. O život tehdy přišlo více než 300 lidí, hlavně středoškoláků.
Po více než třech měsících pátrání jihokorejská policie potvrdila smrt majitele potopeného trajektu Sewol. Tělo miliardáře Ju Pjon-una našla už začátkem června, teprve nyní ale oznámila, že jde skutečně o muže, kterého hledaly tisíce policistů a vojáků a který se zároveň stal jedním z nejvíc nenáviděných podnikatelů v zemi.
Před jihokorejským soudem dnes zazní další svědectví v kauze potopeného trajektu Sewol. Pokračuje tak proces s posádkou a kapitánem lodi, při jejímž potopení v půlce dubna zemřelo více než 300 lidí. Ne všechny oběti ale záchranáři našli. Zatím objevili 293 lidí, posledního z nich dnes ráno.
Jihokorejské úřady zatkly bývalého jihokorejského velvyslance v Česku a jeho ženu. Podezírají je, že pomáhali v útěku Ju Pjon-unovi, majiteli trajektu Sewol, který v dubnu ztroskotal. Při nehodě zahynulo přes 300 lidí, většinou studentů. Bývalý jihokorejský velvyslanec Gabriel Oh je Juův švagr.
Jihokorejská policie zatkla manželku majitele trajektu Sewol, který v dubnu tragicky ztroskotal. Kwon Jun-ča je podezřelá z finančních podvodů. Její manžel Ju Pjon-un je od nehody, kterou nepřežilo na 300 lidí, na útěku.
Tisíce policistů zasahovaly v sídle náboženské komunity v Jižní Koreji. Chtěly tam zadržet majitele společnosti provozující trajekt Sewol, na kterém v polovině dubna zahynuly tři stovky cestujících. Podnikatele nenašli. Zatkli ale čtyři další členy Evangelické baptistické církve za to, že mu pomáhali při útěku.