O rozvoj cyklodopravy v Česku se chce starat nová Asociace měst pro cyklisty

Radnice českých a moravských měst by měly být vlídnější k cyklistům a překonávat bariéry, které tomuto druhu dopravy často zbytečně brání. To je cílem nového sdružení Asociace měst pro cyklisty, které má aktuálně přes dvacet členů.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zájem lidí vyzkoušet Lhoteckou cyklostezku byl velký

Zájem lidí vyzkoušet Lhoteckou cyklostezku byl velký | Foto: Michal Trnka

„Chceme odstranit zcela zbytečné, především legislativní překážky, které jsou problém v efektivním, hospodárném rozvoji cyklodopravy v našich městech,“ říká Jaroslav Vymazal, předseda Asociace měst pro cyklisty a primátor Jihlavy.

Sdružení má podle něj popsáno celkem třináct takových legislativních kroků. „Jsou vyvěšeny na našich webových stránkách a jsou zakomponovány do národní strategie rozvoje cyklodopravy v České republice, kterou schválila v květnu vláda,“ popisuje Vymazal.

Konkrétně se chce asociace zaměřit v první řadě na dopravní značení a lepší nakládání s prostředky na rozvoj cyklodopravy.

Přehrát

00:00 / 00:00

O rozvoji cyklodopravy v Česku mluvil na Radiožurnálu Jaroslav Vymazal, předseda Asociace měst pro cyklisty a primátor Jihlavy

„Například vláda podporuje přes Státní fond dopravní infrastruktury, kde jsou alokovány prostředky, rozvoj cyklistických stezek. Ale v podstatě z této alokace není možné čerpat na realizaci cyklopruhů v hlavním dopravním prostoru,“ upozorňuje Vymazal a pokračuje:

„Přitom cyklopruh je daleko levnější a jednodušší na realizaci, protože majetkoprávně to patří buď městu, kraji nebo státu, takže je to daleko rychlejší a hospodárnější způsob, kterým můžeme pomoci rozvoji cyklodopravy ve městech.“

V samotné Jihlavě jsou na tom podle primátora cyklisté daleko lépe než před několika lety, kdy město cyklodopravu vůbec neřešilo.

„Naší snahou je do mobility ve městech zapojit více pěší, vytvářet jim pěší koridory, zapojit více cyklisty, to znamená vytvořit síť cyklistických stezek a různá opatření jako obousměrky nebo cyklopás či zklidněné zóny,“ vypočítává Vymazal.

Prostředky na rozvoj podle něj jsou. „Peníze je potřeba hledat jednak v rozpočtu, jednak máme zdroje národní a jednak bylo možno čerpat z regionálního operačního programu. Mnohdy peníze nejsou až tak velkou překážkou, jako spíš řada různých opatření právě legislativní povahy,“ tvrdí Vymazal a dodává:

„Třeba teď jsou za vyjmutí ze zemědělské půdy tak velké poplatky, že mnohdy tyto poplatky převyšují náklady na výstavbu cyklostezky.“

Veronika Sedláčková, Kateřina Kozmová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme