Smlouvu s novým dodavatelem elektřiny nepodepisujte mezi dveřmi
Dodavatele elektřiny v Česku za 11 měsíců roku změnilo přes 430 000 lidí. Za celý rok to tak bude pravděpodobně víc než loni. Podle údajů Operátora trhu s elektřinou ale počet změn představuje jen asi desetinu všech odběratelů.
Zajímavé je, že o přechodu k jinému dodavateli elektřiny uvažují skoro tři z deseti domácností. Vyplývá to z průzkumu společnosti ppm factum. Ukázal také, že zákazníky tato možnost sice láká, ale zároveň mají k nabídkám alternativních dodávek elektřiny značnou nedůvěru a 30 procent z nich nevěří, že by na tom jejich domácnost mohla vydělat.
Leckomu se to přitom určitě vyplatí. Musí si to ale dobře spočítat, to je na tom to nejtěžší. Náklady se dají porovnat například na kalkulačce na webových stránkách Energetického regulačního úřadu. Nejsou tam ale úplně všechny údaje, chybí tam různé cenové bonusy nebo naopak skryté poplatky některých dodavatelů.
Jak postupovat při změně dodavatele energií, radí Jaroslav Skalický z ekonomické redakce
Přejít k jinému dodavateli elektřiny nebo plynu může odběratel kdykoli, jediné omezení je, že to nejde častěji než jednou za půl roku. Změna je zdarma, musí ale počítat s výpovědní lhůtou, která je obvykle tříměsíční.
První krok je spočítat si úsporu, to znamená porovnat dosavadní faktury s tím, co nabízí nový dodavatel. Pak oslovit vybraného dodavatele a sepsat s ním smlouvu. Nový dodavatel potom celý přechod vyřídí za zákazníka sám.
Své služby obvykle nabízejí sami dodavatelé, ať už po telefonu, nebo jejich prodejci obcházejí domácnosti. A vždycky tvrdí, že jsou levnější.
O výhodnosti nabídky se musíte přesvědčit
Mohou mít pravdu, ale každý by se o tom měl sám přesvědčit. A to ne mezi dveřmi, ale tak, že si vezme nabídku, návrh smlouvy, obchodní podmínky a ceník, vše si přečte, posoudí a porovná s tím, co platí teď. Všechny údaje by si měl ověřit na webových stránkách dodavatele.
Kdo má vyšší spotřebu, elektřinou ohřívá vodu nebo dokonce topí, měl by si také domluvit správný tarif, zpravidla se mu vyplatí dvoutarifní sazba. Zákazník by si také měl prostudovat do detailů podmínky spojené s využíváním konkrétní služby.
Větší dodavatelé zákazníkům nabízejí fixaci cen, třeba na dva roky, když jejich klienty zůstanou. Jestli je to ale zrovna pro něj výhodné, to si musí každý klient rozhodnout sám.
Měl by si ale uvědomit, že pokud mu nějaká firma slibuje zachování ceny elektřiny, jedná se pouze o cenu vlastní vyrobené elektřiny, říká se tomu silová elektřina, ale to je jen necelá polovina celkové ceny, kterou zákazník platí. A tato cena se letos mírně snížila a klesne i příští rok.
Tu o něco větší část ceny tvoří poplatky za distribuci a hlavně na podporu obnovitelných zdrojů. A ty rostou a porostou.