Česko je světovou velmocí ultralightů. Úrovní pilotů i kvalitou letadel

V České republice má ultralehké létání velkou tradici. Podfle odborníků má Česko jedny z nejlepších pilotů ultralightů a česká ultralehká letadla patří mezi světovou špičku. Potvrzuje to fakt, že v ČR Letecká amatérská asociace eviduje skoro 7 tisíc členů a skoro 8 tisíc letadel, ve valné většině právě ultralightů.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Silueta ultralehkého letadla

Silueta ultralehkého letadla | Foto: Jan Rosenauer

Do kategorie ultralehkých letadel patří v Česku letouny, které mají nanejvýš dvě sedačky a váha stroje, posádky a paliva nesmí při startu překročit 450 kilogramů. Je to hobby finančně náročné, ale propadá mu stále víc lidí.

Co se týče výroby letadel, podle dnešního vydání týdeníku Euro silné postavení Česka dokládá například fakt, že na největší každoroční výstavě malých letadel v Německu česká letadla tvoří víc než třetinu v kategorii ultralightů.

Letecký průmysl má v Česku velkou tradici už z první republiky. Známé jsou například firmy Avia, Walter, po válce potom Aero, kunovický Let. Po roce 1989 se velký letecký průmysl propadl, ale zkušení a šikovní lidé zůstali a řada z nich pracuje v lehkém průmyslu.

V současné době existuje v české republice 26 firem, které se výrobou zabývají, další dvě desítky dalších dodávají díly nebo doplňky. V lehkém leteckém průmyslu pracuje kolem 1500 lidí a 90 procent produkce jde na export. Větší firmy mají i vlastní výzkum.

Ještě v minulém desetiletí české ultalighty suverénně ovládaly americký trh. Doplatily ale na tamní recesi. USA přestaly být nejdůležitějším odbytištěm.

Výrobci se nyní soustřeďují hlavně na rozvíjející se trhy v Asii a Africe. Zajímá je také Čína, ale ta teprve pootevírá svoje nebe létání pro zábavu, takže až letos se tam dostane prvních deset českých ultralightů.

Ultralehká letadla v hangáru | Foto: Jan Rosenauer

Co se týče Evropy, přestože v leteckém průmyslu platí hlavně kvůli bezpečnosti spousta legislativních předpisů a omezení, tak v této kategorii letadel to neplatí. Legislativu si tvoří jednotlivé země.

To výrobu a export komplikuje. Čeští výrobci byli tak úspěšní ve USA proto, že tam došlo k liberalizaci, navíc k vytvoření kategorie lehká sportovní letadla, kdežto v Evropě se ultralighty často posuzují jako obchodní letadla.

Jaroslav Skalický, bre Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme