Ekonomické informace 15. 9. 2004
Pokud se při rozdělování evropských peněz setkáte s korupcí, stěžujte si - taková je výzva ministerstva financí. Rozšířilo totiž působnost své telefonní protikorupční linky i na oblast programů financovaných z fondů Evropské unie, kam patří například Phare, strukturální fondy nebo fond soudržnosti.
Linka s číslem 257 043 800 má tedy odhalit nejen korupční jednání pracovníků resortu ministerstva financí, ale i všech institucí, které u nás řídí programy financované z fondů EU.
Kolik peněz jsme utratili v obchodech během prvního měsíce letošních letních prázdnin dnes prozradí Český statistický úřad. Zveřejní totiž výsledky maloobchodních tržeb za červenec. Ekonomové tento ukazatel bedlivě sledují, protože maloobchodní tržby a spotřeba domácností významně ovlivňují tempo růstu celé ekonomiky. Podle analytika České spořitelny Luboše Mokráše rostly červencové maloobchodní tržby pomaleji než v předchozích měsících, v porovnání s loňským rokem se podle něj zvýšily pouze o jedno procento. V příštích měsících ale maloobchodní tržby porostou opět rychleji, podle Mokráše zhruba tříprocentním tempem.
Menšinový podíl státu ve Válcovnách plechu Frýdek-Místek by měla získat společnost Ispat Nová huť. Ta už ve firmě vlastní většinu a nákupem dalších akcií ji tak zcela ovládne. Návrh dnes bude posuzovat vláda. Podle Radka Němečka z tiskového odboru ministerstva financí je to jeden z posledních kroků ke stabilizaci českého ocelářství.
Vláda dnes rozhodne i o novém majiteli asistenční služby ABA. Ministerstvo financí navrhuje, aby na základě výsledků výběrového řízení prodal stát svých 69 procent v Autoklubu Bohemia Assistance společnosti Suzop.
Výroba náhradních automobilových dílů v zemích Evropské unie se už nebude řídit tak přísnými pravidly jako dosud. Evropská komise totiž schválila návrh na uvolnění trhu s těmito produkty. Takzvaný opravárenský dodatek ruší patentovou ochranu na vnější vzhled automobilů. Na trh s viditelnými náhradními díly se tak snáze dostanou vedla automobilek a jimi pověřených subdodavatelů, také neautorizovaní výrobci.
V mateřské automobilce koncernu Volkswagen dnes začínají složitá jednání o nových platových tarifech na další období. Odboráři hrozí stávkou pro případ neústupnosti vedení společnosti VW, která si ale tradičně zakládá na dobrých vztazích s odbory. Pokračuje náš berlínský zpravodaj David Štáhlavský.
Ve Vídni dnes budou zasedat představitelé ropného kartelu OPEC. Jednat budou o nových kvótách ropné produkce a o možnosti zvýšit oficiální těžební limit ze současných 26 milionů barelů denně směrem k aktuální úrovni těžby - 28 milionům barelů za den. Podle analytika společnosti Colosseum Jiřího Šťastného ale OPEC pravděpodobně limity nesníží ani nezvýší, ale ponechá je i nadále na současné úrovni.