Ekonomické informace 5. 12. 2003
Vepřové by se mohlo stát nedostatkovým zbožím. Obchodní válka mezi Evropskou unií a Spojenými státy skončila. Roční příliv přímých zahraničních investic do České republiky se v příštích letech sníží. Zájem o nelegální software od nového roku vzroste, tvrdí mluvčí společnosti Microsoft Jiří Grund.
Vepřové by se mohlo stát nedostatkovým zbožím. Chovatelé prasat pohrozili, že zastaví prodej živých vepřů. Musí prý prodávat kilo vepřového o deset korun levněji, než je jeho skutečná cena. To, jestli prodej skutečně zastaví, závisí pouze na nové výkupní ceně. Ta by měl být zveřejněna dnes.
Obchodní válka mezi Evropskou unií a Spojenými státy skončila. Prezident George Bush zrušil cla na dovoz oceli, která zavedl před dvaceti měsíci na naléhání amerických ocelářských firem. Je to dobrá zpráva pro Evropu, prohlásil komisař pro obchod Pascal Lamy. A jak dodává z Bruselu naše tamní zpravodajka Pavla Kvapilová, komisař doufá, že se nic podobného už nebude opakovat.
Zrušení cel uvítaly i české firmy. Zatímco společnost Vítkovice Steel se ale zároveň obává nové konkurence na amerických trzích, vývozce výrobků z oceli Válcovny plechů Frýdek-Místek žádné těžkosti nečeká.
Roční příliv přímých zahraničních investic do České republiky se v příštích letech sníží. Podle šéfa agentury CzechInvest Martina Jahna se bude pohybovat mezi třemi až pěti miliardami dolarů. Jahn si myslí, že loňský devítimiliardový objem investic už Česko nepřekoná.
Zájem o nelegální software od příštího roku vzroste, tvrdí mluvčí společnosti Microsoft Jiří Grund. Od 1. ledna totiž přejdou počítačové programy do vyšší - dvaadvacetiprocentní sazby daně z přidané hodnoty. A producenti softwaru, s ohledem na principy jednotného trhu Evropské unie a také kvůli dohledu antimonopolních úřadů, nebudou moci podle Grunda svým zákazníkům zvýšení daně kompenzovat.
Šéfredaktor specializovaného časopisu Inside Petr Koubský sice připouští, že by zájem o černé programy vzrůst skutečně mohl, ale podle něj se nabízí i jiné řešení.
Kabelové televize se mohou těšit na růst zisků z reklamy, tvrdí odborníci. A dokazuje to i zkušenost slovenské zpravodajské kabelové televize TA3, která je dostupná i u nás. Její generální ředitel Martin Lengyel tvrdí, že objem reklamy za poslední rok v této televizi vzrostl o 166 procent.