Ekonomické informace 6. 1. 2006
Stovky škod evidují pojišťovny po sněhové kalamitě z minulých dní. Peněžní ústavy v tuzemsku stále více zajímají informace o žadatelích o úvěry a půjčky. Zabránit velkým finančním krizím by měl projekt finanční architektury, který se rozbíhá po celém světě - Světová banka ho vyzkoušela v Česku. Letecká doprava nad Německem loni opět výrazně zhoustla.
Pojišťovny evidují stovky škod, které jejich klientům způsobil těžký sníh. Nejčastěji jde o poškozené střechy domů. Česká pojišťovna podle svého mluvčího Václava Bálka odhaduje dosavadní výši škod z letošní zimní kalamity na více než 100 milionů korun.
Peněžní ústavy v tuzemsku stále více zajímají informace o žadatelích o úvěry a půjčky. Počet dotazů bank do Bankovního registru klientských informací dosáhl loni téměř jednoho milionu a 700 tisíc. Proti roku 2004 je to dvojnásobek. Podle Petra Kučery, výkonného ředitele společnosti Czech Credit Bureau, která databázi provozuje, mohou služby bankovního registru pomoci i žadatelům o úvěry.
Po téměř deseti letech soudních sporů s americkým pivovarem Anheuser-Busch smí Budějovický Budvar ve Finsku používat svou ochrannou známku Budějovický Budvar. Nejvyšší soud v Helsinkách vyhověl dovolání, které český pivovar podal před pěti lety. Rozhodnutí je konečné a nelze se proti němu odvolat.
Zabránit velkým finančním krizím by měl projekt finanční architektury, který se rozbíhá po celém světě. Světová banka ho vyzkoušela v Česku, aby odhalila nedostatky a možné problémy. Podle Jany Matesové, konzultantky Světové banky, jsme dopadli docela dobře. Až na problém se zajištěním práva věřitelů a úpadkovým právem.
Letecká doprava nad Německem loni opět výrazně zhoustla. Německý úřad pro letovou bezpečnost celkem zaznamenal 2 milióny 870 tisíc přeletů. To je podle berlínského zpravodaje Českého rozhlasu Jiřího Hoška o 5 a půl procenta víc než v roce 2004.
Americký výrobce letadel Boeing získal loni tisícovku objednávek na svá komerční letadla. Rekordní zájem podpořila hlavně poptávka po nových letadlech od aerolinií v Asii a na Blízkém východě. Boeing by tak poprvé od roku 2001 mohl překonat počtem nových objednávek konkurenční evropský Airbus. V počtu dodaných strojů se mu ale nevyrovná.