Jirkovský: České firmy potřebují v podnikání mimo EU podporu státu

Evropská ekonomika zpomaluje, africké se i nadále daří. Celý kontinent by letos měl nahlásit posílení o 4,8 procenta HDP. V dalších 2 letech by pak mělo jít o víc než 5 procent. Od některých zemí, jako je třeba Ghana, se přitom čeká i více než 10 procent růstu. Nejen proto se stále častěji mluví o tom, že by se na tyto trhy měly zaměřit i české podniky.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Rijád

Rijád | Foto: Jitka Kosíková

Jak Romanu Chlupatému řekl ředitel poradenské společnosti Xenia Michal Jirkovský, některé se o to už opravdu pokoušejí. Stále jich ale podle něj není moc.

„Já si myslím, že střední podniky nebo ty menší se začínají díky krizi v západní Evropě, ve Spojených státech, zajímat mnohem více o trhy v Africe, Asii, v Latinské Americe, ale pořád jim tady chybí v České republice příklad ze strany nejvyšších vládních míst: Ano, toto je ten správný směr, zkuste to, dodejte si odvahu. Zatím mají takový pocit, že možná jdou do dobrodružství, a nejsou si jisti, jestli je to správná cesta. Ale já se jim snažím v rámci naší konzultační firmy dodat odvahu, protože i v nejchudších, nejvzdálenějších zemích jsou tisíce jiných firem, třeba můžeme uvést Británii nebo Francii, tak proč by tam nemohla jít česká firma.“

Přehrát

00:00 / 00:00

S ředitelem poradenské společnosti Xenia Michalem Jirkovským mluvil ve Světě o desáté redaktor Rádia Česko Roman Chlupatý

Do jaké míry se domníváte, že by pozitivní přístup českých státních orgánů, ministerstva zahraničí a tak dále, skutečně pomohl? Mohl by být zlomový v tomto slova smyslu?

„Rozhodně ano. Chtělo by to, aby ministerstvo zahraničních věcí dalo pokyn, dalo směr, dalo doporučení, že nejenom západní Evropa, nebo jižní, severní Evropa, nebo Evropská unie je to nejsprávnější pro orientaci v exportu, ale že minimálně třeba ze třetiny by měly podniky, exportně zaměřené podniky, se věnovat i těmto mimoevropským teritoriím. Mnoho podnikatelů, kteří nemají zkušenosti, nebo ředitelé podniků, mají pocit strachu, že dělají něco, co možná je velice špatné, když nikdo z ministrů nehovoří o tom, že bychom se měli věnovat menším státům v Oceánii, jako Austrálie, nebo třeba ve střední Americe, a to ani nemluvě třeba o subsaharské Africe.“

Které trhy, nebo které země konkrétně se domníváte, že by mohly být zajímavé pro české podniky nebo obecně pro podniky z menších zemí ve střední a východní Evropě?

„Já se domnívám, že svět se neustále vyvíjí, a když vezmu poslední informace, které máme, tak třeba z arabského světa bych rozhodně doporučoval Saúdskou Arábii, Omán - ne tak tradiční trhy pro české firmy. Když vezmu Afriku, tak určitě vynikající je oblast Sahary, nakonec i nově vzniklý stát Jihosúdánská republika. Nevím o tom, že by se nějaký výrobce z České republiky zabýval třeba nejbohatším státem Afriky, což je Botswana, z hlediska devizových rezerv na hlavu, nebo i velmi vyspělá země, jako je Namibie. Toto se naprosto přehlíží a je to obrovská škoda. Pochopitelně se najdou i další státy třeba i v Latinské Americe – Kolumbie. My jsme zrušili velvyslanectví v Kolumbii, přitom Kolumbie má stejně obyvatel jako Jihoafrická republika. Je to dnes naprosto, alespoň podle mého pocit, když tam cestuji, klidná, bezpečná, vyspělá země.

Roman Chlupatý, Simona Bartošová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme