Lidé si letos za velikonoční pečení připlatí. Nejvíc zdražila vejce a vanilkový cukr

Velikonoční beránek, mazanec, a hlavně vajíčka. Bez toho si Velikonoce asi nedokáže představit asi žádná česká domácnost. Za suroviny na pečení si lidé ale letos připlatí. Jak spočítala společnost Česká distribuční, která zkoumá letáky sedmi největších řetězců s potravinami, balík základních surovin na velikonoční pečení letos stojí průměrně 175 korun. To je o 13 procent víc než loni.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Beránek, Velikonoce (ilustrační foto)

Bez beránka si Velikonoce nedovede představit asi žádná česká domácnost (ilustrační foto) | Foto: ALein / Alamy | Zdroj: Profimedia

Zdražila hlavně vejce – ta skoro o 57 procent, a vanilkový cukr dokonce o 66 procent, říká mluvčí České distribuční Jaroslav Staněk.

„Dražší jsou letos také mandle či rozinky. Na druhou stranu zákazníci ušetří například za krupicový cukr nebo mléko,“ přibližuje. Ceny surovin na pečení zjišťovala Česká distribuční u sedmi největších řetězců na přelomu března a dubna.

OVĚŘOVNA: Hnědá vejce nikdo nezakazuje. Z obchodů mizí ve prospěch bílých z ekonomických důvodů

Číst článek

Staněk také připomíná, že by si lidé měli zjistit, co mají kdy v akci. „Obchodníci v nich nabízejí slevy v průměru ve výši 24 procent a domácnosti tak mohou ušetřit až čtvrtinu svých výdajů.“

Pro obchodní řetězce s potravinami jsou Velikonoce druhým nejdůležitějším nákupním obdobím po vánočních svátcích.

Podle analýzy Svazu obchodu a cestovního ruchu chtějí Češi letos utrácet. Prezident svazu Tomáš Prouza si všímá i toho, že oproti Vánocům lidé dávají na jaře do nákupních košíků víc zdravých a rozmanitějších potravin.

„Obsahuje více zeleniny a ovoce, u masa je tam třeba méně vepřového, protože lidé chtějí na Velikonoce vařit zdravěji,“ popisuje.

Pochutina, za kterou lidé o Velikonocích utrácí nejvíc, je podle Prouzy čokoláda. Používají ji nejen při přípravě velikonočních beránků, ale kupují ji i pro koledníky.

Letní teploty přicházejí do Česka, může být i nad 25 stupňů. Ochlazení o Velikonocích bude jen mírné

Číst článek

Na čem lidé letos taky nešetří, je velikonoční výzdoba. To kromě Svazu obchodu a cestovního ruchu potvrzuje třeba i řetězec Tesco. Tam lidé podle jeho mluvčí Ivy Pavlouskové kupují víc než dřív i prémiové potraviny.

„Zejména jsme to rozšířili o sekci sýrů, uzenin a delikates. Zákazníci také letos více utrácí právě za velikonoční dekorace a různé kreativní sady, kdy si doma vyrábí sami ty velikonoční dekorace,“ líčí.

Zákazníci řetězce Albert jsou spíš konzervativní, podle mluvčího Jiřího Marečka nakupují každý rok velmi podobně. 

„Velké změny v nákupech nepozorujeme. V praxi to znamená, že nakupují ten tradiční velikonoční sortiment, jako jsou čokoládová vejce, mazance, beránci. Mezi vyhledávané novinky patří chlazená těsta na pečení,“ říká.

Řetězec Kaufland uvedl, že jeho nabídka je srovnatelná s loňskou, taky nabízejí prémiové produkty a třeba i svátečně zabalené. Lidl pozoruje, že lidé nakupují podobně jak loni, neomezují se. I tento řetězec nabízí prémiové produkty a jako novinku zařadil do velikonočního koše jehněčí a kůzlečí maso.

Tereza Chlubná Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme