Obavy ze zamořených potravin z Japonska začínají ovlivňovat důvěru spotřebitelů

Světová zdravotnická organizace připouští, že se některé potraviny kontaminované radioaktivitou dostaly z japonské prefektury Fukušima a skončily na zahraničních trzích. Někteří analytici se obávají, lidé by ze strachu z těchto zpráv mohli přestat proto nakupovat, což by následně přiškrtilo oživení ekonomiky.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Geigerův detektor pro měření radiace v Japonsku

Geigerův detektor pro měření radiace v Japonsku | Zdroj: ČTK

Ve světě se již objevují první signály, že se možných dopadů jaderné krize v Japonsku obávají. Například spotřebitelská důvěra v Kanadě i kvůli tomu podle čísel zveřejněných na konci minulého týdne poklesla.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jaderná katastrofa v Japonsku začíná ovlivňovat důvěru spotřebitelů ve světě. Téma pro prorektorku VŠE Stanislavu Hronovou

Ve čtvrtek vydá březnové čtení nálady spotřebitelů a podnikatelů i Český statistický úřad u nás. Prorektorka pro vědu a výzkum na pražské VŠE Stanislava Hronová ale nepředpokládá, že by se do něj japonské události výrazně promítly.

„Pokud tam bude nějaký pokles důvěry, tak by ho spíš přičítala jiným důvodům než důsledkům japonské katastrofy. U podnikatelů to může mít dopad, protože krize vyvolaná přírodní katastrofou zasáhla do světového hospodářství, a na to někteří podnikatelé reagovat budou,“ domnívá se Hronová.

Názory některých analytiků, že takzvaný CNN efekt, tedy mediální masáží vyvolaná nervozita spotřebitelů, bude mít dopad na ochotu lidí utrácet a tím přiškrtí oživení ekonomiky, považuje za spekulativní.

„Na jedné straně to může být strach nakupovat vůbec nějaké potraviny, na druhou stranu strach z toho, že může přijít nějaká přírodní katastrofa a ta může způsobit to, že bude nedostatek potravin, takže se lidé mohou předzásobovat. Ale jakým způsobem dopadne rozvíjející se mediální panika z jaderného nebezpečí v myslích české populace, nedokážu odhadnout,“ dodala Hronová.

Roman Chlupatý, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme