Padesát procent Čechů ušetří měsíčně maximálně tisíc korun
V Praze byly včera večer vyhlášeny nejlepší finanční produkty roku, oceněné v letošním ročníku soutěže Zlatá koruna. Běžné účty, hypoteční úvěry nebo například povinná ručení hodnotilo 385 různých odborníků a také široká veřejnost.
V očích veřejnosti zabodoval jako nejlepší finanční produkt Internet Banka od GE Money Bank, který zvítězil v kategorii Cena veřejnosti, podnikatelé se rozhodli, že Cenu podnikatelů letos udělí mBusiness kontu od mBank a v kategorii Novinka roku vybrali odborníci tzv. Finanční akademie, jak se odborná porota nazývá, povinné ručení Na100pro od pojišťovny Kooperativa. Podle ředitele soutěže Zlatá koruna Pavla Doležala byla odborná porota hodně početná, aby zajistila, že výběr je skutečně co nejvíc objektivní.
„Nedovedu si představit, že by to vyhrál někdo, kdo by si to dopředu zaplatil, protože produkty hodnotí 385 finančních akademiků z různých sfér finančního světa. Objektivita spočívá na diverzifikaci počtu odborníků,“ vysvětlil Rádiu Česko ředitel soutěže Zlatá koruna Pavel Doležal.
Nové trendy
„Za poslední roky se finanční produkty na českém trhu poměrně dost změnily, říkají hodnotitelé. V posledních tří až pěti letech se hodně rozjely různé internetové aplikace a to nejen u internetového bankovnictví, ale třeba i u hypotečních úvěrů, které už je také možné spravovat prostřednictvím internetu. A instituce už dnes také klientům nenutí tolik služby, které lidé nechtějí," dodává Pavel Doležal.
„Podstatně se ustupuje od formy takzvaného balíčkování, kdy banka v jednom produktu nabízí řadu služeb, které klient ani nevyužije, ale zaplatí,“ zmínil Doležal.
Český finanční sektor však své mezery stále má. Statistiky sice ukazují, že Češi nejsou finančně dostatečně gramotní, ale i lidé s ekonomickým vzděláním často potřebují hodně času k tomu, aby mohly porovnat podmínky, za kterých banky jednotlivé produkty nabízejí. „Ty jsou totiž často velmi složité, což je zapotřebí změnit," říká jeden z členů rady Finanční akademie, zároveň také ekonom a člen NERVu Michla Mejstřík.
„Je snahou oživit uživatelsky pohodlné produkty. Nejde o to, poskytovat falešné záruky desetinásobku, ale najít rozumnou a atraktivní verzi, která srozumitelně umožní říci, za jakých podmínek si můžete například hypotéku vybavit a vzít,“ dodává.
Někteří ani finančního poradce nepotřebují
Lidé, kteří se ve finančních produktech nevyznají, mohou využít služeb finančního poradce. Těm samozřejmě složitost produktů vyhovuje, protože díky ní mají zajištěnou obživu. Dokazuje to i aktuální výzkum společnosti Ipsos Tambor, podle kterého služeb finančního poradce využijí alespoň občas 2 třetiny české populace. Málokdo ale služeb finanční poradců využívá opravdu pravidelně.
„Finančního poradce využívá pravidelně devět procent lidí. Zhruba dvacet procent občanů dává přednost pořízení finančních produktů přímo v bance nebo pojišťovně,“ dodává Tomáš Macků z agentury Ipsos Tambor.
Faktem ale také je, že mnoho rodin finančního poradce vůbec nepotřebuje, protože průzkum také ukázal, že téměř polovina domácností žádné úspory nevytváří.
„Zhruba pětina populace není schopná ušetřit ani korunu měsíčně. Třetině populace se daří ušetřit od 100 do 1000 korun. V praxi to znamená, že padesát procent populace dovede ušetřit maximálně 1000 korun. Takové peníze pak většinou vkládají na běžný nebo spořící účet. To se pak pochopitelně neodrazí na zvýšené spotřebě nebo nákupech,“ uvedl Macků pro Rádio Česko.
Finanční instituce se tedy musí soustředit na druhou polovinu populace, která uspořené peníze má a potřebuje je někam investovat.