Pentě se loni mimořádně dařilo. Podle Dospivy bylo jednání s Číňany jen oťukáváním

Jedné z největších tuzemských investičních skupin Penta Investments se v loni rekordně dařilo. Firmě stoupl čistý zisk na téměř pět a půl miliardy korun. Podle vedení skupiny táhly hospodaření hlavně strategické firmy, jako je Aero Vodochody, síť lékáren nebo zdravotnický sektor. Penta také v loni vstoupila na český mediální trh, a to akvizicí regionálních novin vydavatelství Vltava-Labe-Press. Výrazu "oligarchizace médií" se ovšem jeden z hlavních majitelů Penty Marek Dospiva brání:

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Penta (ilustrační foto)

Penta (ilustrační foto) | Foto: Penta Investements

Vaší skupině stoupl loni čistý zisk na téměř 5,5 miliardy korun z předloňské jedné 1,9 miliardy. Díky čemu se Pentě takhle dařilo?

Přehrát

00:00 / 00:00

Pentě se loni mimořádně dařilo. Výsledky skupiny hodnotil jeden z jejích majitelů Marek Dospiva

Dříve jsme firmy poměrně rychle kupovali a prodávali. A neměli jsme tolik času zaměřovat se na zlepšování jejich managementu a jejich strategický rozvoj. Loňské výsledky jsou důkazem změny naší strategie před čtyřmi lety, kdy jsme se zaměřili na pět strategických oblastí investic a maximální možné zlepšení jejich řízení. To se odrazilo v tom, že loni všechny tyto společnosti naplnily svoje obchodní plány, které dokonce překročily.

Investovali jste také do médií v Česku. Vyplatí se to?

Média patří mezi naší novou strategickou investici. Pevně věříme, že na této oblasti neproděláme.

Kupovali jste to i z nějakého jiného důvodu, než aby vám to přinášelo zisk?

Penta je středoevropská investiční skupina, založená v roce 1994. Působí zejména ve zdravotnictví, finančních službách, výrobě, maloobchodu a v realitním developmentu. Spravuje jediný fond svých partnerů, akcionářů společnosti. Penta působí ve více než deseti zemích Evropy a má svoje zastoupení v Praze, Bratislavě, Varšavě a Mnichově.
zdroj ČTK

Kupovali jsme to ze dvou důvodů. Prvním je synergie s našimi retailovými projekty. Jako byznys sám o sobě. Druhým důvodem je to, že máme zájem na zlepšování prostředí a myslíme si, že můžeme ke zlepšení prostředí, ve kterém chceme zůstat, přispět.

A nepřispíváte spíše k oligarchizaci médií v Česku?

Myslím si, že právě naopak. Tím, že dochází k diverzifikaci vlastnění médií, které nebudou soustředěny do rukou pouze jedné skupiny, tak opak je pravdou.

Když Penta na Slovensku převzala polovinu vydavatelství Petit Press, kam patří třeba deník SME, tak část redakce dala výpověď s tím, že nadále nebudou moci psát svobodně. Měli strach právě z oligarchizace médií. Měli strach z toho, aby noviny nebyly nástrojem moci vlastníků. Jak využíváte svá média?

Myslím, že když jsme koupili VLP v Česku, tak neodešel nikdo. Ve světě jsou všechna média vlastněna soukromými subjekty, ať už finančními skupinami, nebo jedinci. Takže v tom nevidím nic, co by mělo nějak ohrožovat demokracii a svobodu médií.

V jaké fázi jsou jednání s čínskými investory?

V žádné. Jako skoro s každým tady na trhu se s námi potkali, jednali jsme, řekli nám nějaké nabídky. A na tom to skončilo. Bylo to takové oťukávání.

ČRo Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme