Pozor na předvánoční "výhodné" nabídky

Předvánoční nákupní horečka začíná nabírat na obrátkách a někteří obchodníci takových období rádi využívají k tomu, aby ve slevách vyprodali i to, co jim už dlouho leží na skladech. Zákazníka lze v takovém případě nalákat třeba na akce typu "jeden výrobek kup, druhý dostaneš zdarma", případně se můžete setkat s tím, že nějaké zboží dostanete jako dárek ke svému nákupu. Kupující si ale často neuvědomují, že na darované zboží se nevztahují záruky a při případné reklamaci si pak kvůli neznalosti zákonů mohou užít zbytečně trapné chvilky.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

supermarket

supermarket | Foto: Bohouš Tečka

To potvrzuje i mluvčí České obchodní inspekce Miloslava Fléglová: "Občanský zákoník hovoří o prodaném zboží. To znamená, že na zboží, které je dáváno jako dárek nebo navíc, se skutečně záruka nevztahuje. Pokud se na takovém zboží objeví vada, v řadě případů spotřebitel velmi zklamaně odchází od prodávajícího, který mu řekne, že na takový výrobek se záruka nevztahuje."

Pokud využijete například akce jeden výrobek kup, druhý k tomu dostaneš zdarma a na účtence není jasné, který z obou jste zaplatili, hrozí vám riziko, že ztratíte možnost reklamovat oba.

Při stížnosti totiž budete podle České obchodní inspekce těžko dokazovat, který z obou, často ze stejného druhu zboží, jste zaplatili a který byl oním dárkem.

"V takovém případě se ocitá spotřebitel v poněkud problematické situaci. Pokud prodávající odmítá zodpovědnost za vadu věci, může se svých práv domoci pouze soudní cestou. U soudu bude muset prokázat, že vada je na prodaném zboží, ne na dárku, což je v tomto případě téměř nemožné. Je to tvrzení proti tvrzení. Nelze se proto obrátit ani na kontrolní orgán, ani na někoho jiného. Skutečně rozhodnutí je v tomto případě na soudu," upozorňuje příznivce "výhodných" nákupů Fléglová.

Zákazník by proto podle Miloslavy Fléglové v podobných případech měl vyžadovat, aby na účtence bylo jasně vyznačeno, třeba výrobním číslem zboží, nebo jeho bližším popisem, který z obou výrobku zaplatil.

Štěpánka Čechová, Marie Matúšů Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme