Příspěvky na dojíždění chce MPSV otestovat v krajích s vysokou nezaměstnaností
Nezaměstnanost v Česku klesla letos na rekordní úroveň. Pohybuje se kolem šesti procent. V některých regionech je ale stále podstatně vyšší, a ministerstvo práce a sociálních věcí chce proto lidi z těchto krajů motivovat, aby si hledali práci i dál od svého bydliště. Lidé by tak mohli dostávat příspěvky na dojíždění.
„Šlo by o finanční částku určenou na dojíždění. Bylo by to mimo jiné odstupňované podle toho, jak daleko člověk dojíždí,“ upřesnila ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová z ČSSD.
Ředitel odboru trhu práce na MPSV Českému rozhlasu už v říjnu řekl, že například při dojíždění na vzdálenost zhruba 50 kilometrů by úřad práce na základě dohody s nezaměstnaným uchazečem o zaměstnání mohl paušálně poskytovat částku až do výše 5000 korun.
Projekt příspěvků na dojíždění popisuje Michaela Marksová z ČSSD, komentuje je také analytik trhu práce Tomáš Dombrovský
Nebude se ale jednat o příspěvek nárokový. „Bude to skutečně posuzováno individuálně. Určitě bude podmínkou, aby měl člověk smlouvu na dobu neurčitou, aby se v pilotním začátku skutečně jednalo o to, že nebyla v místě jeho bydliště k dispozici žádná práce, a výdělek nesmí přesáhnout 1,5 násobek průměrné mzdy,“ doplnila Marsková.
Ministerstvo se chce zpočátku zaměřit zejména na regiony s vysokou nezaměstnaností. A to na kraj Moravskoslezský, Ústecký a zřejmě také Jihomoravský.
Iniciativu ministerstva práce považuje za veskrze správnou například analytik trhu práce ze společnosti LMC Tomáš Dombrovský. Přesto je ale k výsledkům projektu spíše skeptický. Ochota Čechů dojíždět za prací je totiž podle něj velmi nízká.
„Není to jen o nákladech, které jsou spojeny s dopravou samotnou. Je to především o čase. Trávit cestou do práce a z práce třeba dvě a více hodin, je už opravdu zásadní. Čas radši věnují tomu, co jim je bližší – rodině, koníčkům,“ dodal Dombrovský.
Pilotní projekt chce ministerstvo dokončit během ledna, poté ho předloží vládě.