Průzkum: Některé banky a úvěrové společnosti mají až 15letou promlčecí lhůtu. Zákon počítá se třemi roky
Představte si, že si banka v roce 2035 vzpomene, že jí dlužíte peníze, a napočítá si zpětně penále a úroky. Teoreticky to je možné, protože některé tuzemské banky a úvěrové společnosti si stanovují u úvěrů, kontokorentů nebo kreditních karet až 15letou promlčecí lhůtu. Vyplývá to z průzkumu organizace Člověk v tísni. Zákon přitom standardně počítá se třemi roky.
Nezisková organizace Člověk v tísni nedávno porovnala 41 poskytovatelů malých půjček a zaměřila se nově také na promlčecí lhůty.
‚Úrok odporující dobrým mravům.‘ Soud zkritizoval praktiky úvěrové firmy, dlužnici zprostil obžaloby
Číst článek
Většina měla lhůtu tříletou, našly se ale i výjimky. Patnáct let mají u kontokorentu nebo kreditní karty Komerční banka a Oberbank. Deset let pak UniCreditBank a Sberbank.
„Pro klienty se to může stát určitou pastí, protože vy se po řadu let domníváte, že všechny závazky vůči vám jsou vyrovnané,“ řekl Radiožurnálu analytik Člověka v tísni David Borges. Vymáhání dlužných poplatků nebo částek považuje za absurdní a zdůrazňuje nebezpečí pro klienty.
Patnáctiletou promlčecí lhůtu má i jedna nebankovní společnost, a to Rerum Finance. Společnost SOSCredit si stanovuje šest let a Zapujcky.eu pět.
Obchodní podmínky a zákon
Zákon standardně počítá s tříletou promlčecí lhůtou, ale banky a úvěrové firmy si ji mohou určit delší. Klienti to zjistí v obchodních podmínkách společnosti, případně ve smlouvě.
Banky dostaly 345 tisíc žádostí o odklad splátek úvěrů. Podle asociace jde jen o desetinu klientů
Číst článek
Banky výrazně delší promlčecí lhůtu vysvětlují tak, že jim takovou možnost dává občanský zákoník.
„Běžně ale takto prodlouženou promlčecí lhůtu banka nevyužívá a s řešením pohledávek po splatnosti nijak neotálí,“ vysvětluje mluvčí Komerční banky Pavel Zúbek.
K okamžitému vymáhání pohledávky podle mluvčího Petra Plocka přistupuje i UniCreditBank. „Úpravu promlčecí lhůty do budoucna nevylučujeme,“ dodává s tím, že banka se snaží případnou dlužnou částku vyřešit s klientem bez nutnosti vymáhání dluhů.
Oberbank napsala, že ujednání je výhodné i pro klienta, protože mu umožňuje vymáhat po bance i jeho nároky.