Průzkum GfK: Spotřebitelská důvěra v Německu stagnuje
Němečtí spotřebitelé i podnikatelé očekávají příchod horších časů. Vyplývá to z čísel, které dnes zveřejnila společnost GfK. Index, který předpovídá spotřebitelskou náladu pro příští měsíc, by měl ale v září vykazovat stejné hodnoty jako v srpnu. Bude se tedy držet těsně pod šesti body.
Poměrně čerstvé jsou výsledky ukazatele podnikatelského klimatu, který vydává institut Ifo v Mnichově. Důvěra německých podnikatelů podle indexu v srpnu klesla z červencových 103,2 na 102,3. Analytici přitom očekávali pokles maximálně v řádech desetin.
Podle předsedy mezinárodní obchodní komory, ekonoma Michala Mejstříka, jsou obavy německých spotřebitelů i podnikatelů za určité podmínky opodstatněné. Zároveň ale připomněl, že ekonomická situace německých firem momentálně není špatná.
Nejnovější čísla průzkumu GfK jsme na Rádiu Česko rozebrali s předsedou mezinárodní obchodní komory, ekonomem Michalem Mejstříkem.
„Oni ale trochu pesimisticky nahlížejí na budoucí zejména v Evropě a některých částech Číny,“ dodal.
„Oni ta čísla nevnímají jen pasivně, že bude špatně, ale celý německý průmysl se velmi intenzivně připravuje právě úsporami nákladů na další kolo krize. A to je správná tendence, jak si udržet konkurenceschopnost. To znamená zvyšovat produktivitu práce, přicházet s novými inovacemi a podobně,“ uvedl na Rádiu Česko.
Připomněl, že Německo se stále pohybuje na úrovni historicky nejvyšší zaměstnanosti. „I určitá korekce, která by v Německu mohla nastat, by jen vedla k tomu, že by tato zaměstnanost mírně poklesla. Navíc firmy na rozdíl od krizových let 2008 a 2009 stále investují.“
Německo si podle ekonoma chce uchovat svoji konkurenceschopnost, která mu zatím pomohla kompenzovat pokles domácí poptávky. „Naštěstí Česká republika díky svému třetinovému exportu do Německa a přes Německo dále vlastně z tohoto těží,“ dodal.