Začátek konce igelitek v Čechách? Lidl je ruší, ročně jich prodal 27 milionů
Německý obchodní řetězec Lidl od března ruší prodej igelitových tašek. Místo nich nabídne tři typy recyklovatelných nákupních tašek. Igelitky zmizí ze všech 233 prodejen v Česku a také poboček v Rakousku, Švýcarsku a domovském Německu. Jen v tuzemsku se ročně prodalo 27 milionů igelitek.
„Igelitové tašky vedou v objemu, v jakém jsou při nákupech nejen v našich prodejnách používány, k obrovskému množství odpadu. Chceme aktivně přispět ke snížení spotřeby igelitových tašek v Česku a tím i k ochraně životního prostředí,“ uvedl generální ředitel Lidlu Pavel Stratil.
Podle Mediáře igelitové tašky nahradí termotašky na přepravu mraženého zboží, nebělené papírové tašky a takzvané permanentní plastové tašky, které budou stoprocentně recyklovatelné. Nabídku ekologicky šetrných tašek slibuje Lidl do budoucna rozšiřovat.
Řetězce chystají soutěže o hodnotné ceny. Umožnila jim to novela loterijního zákona
Číst článek
K podobnému kroku přistoupil na konci ledna také řetězec Tesco, který v rámci online objednávky nabízí doručení v taškách z igelitu, nebo bez nich. Bez možnosti výběru zůstanou pouze potraviny, u kterých to vyžadují hygienické standardy jako maso, pečivo, vážené ovoce nebo lahůdky.
Podle údajů Evropské komise z roku 2011 použije každý Čech ročně 300 igelitových pytlíků a sáčků. Evropská směrnice nařizuje snížení této spotřeby na 90 sáčků ročně do roku 2019 a na 40 sáčků do roku 2025.
Přístup k přísnějším pravidlům projednává i novela zákona o obalech, kterou poslanci na začátku února poslali do závěrečného projednání. Podle ní by se od roku 2018 zavedlo povinné zpoplatnění prodeje igelitových tašek a zvýšila recyklaci z 60 % na 70 % nebo 75 %.