Známé české značky se vracejí, v obchodech najdete Remosky i kola Favorit
České značky se vracejí. V obchodech tak už nějakou dobu můžete zakoupit legendární boty značky Botas nebo pravou českou Remosku. Na trh se vrací také kola Favorit, která chtějí vyhovět trendu a profilovat se jako městská kola.
Českým výrobkem, který je známý i v zahraničí, je legendární pečicí nádoba s topnou spirálou ve víku, tedy Remoska. Začala se vyrábět v roce 1957 a do roku 1991 se jí prodalo více než jeden a půl milionu kusů. Pře slabá devadesátá léta je teď legendární kuchyňský pomocník zpět. Na koho nyní cílí, popisuje obchodní ředitel společnosti Remoska Ivo Svoboda.
„Jsou to skupiny mladých a těch starších. Ti starší rozhodují o nákupu a mladí se u těch starších učí. Zkušenost maminky při vaření je určitě pro dceru k nezaplacení.“
Na trh se po nějaké době vrací také legendární česká kola Favorit. Kdo ho dřív měl, byl frajer, a o to stejné se chce firma pokusit i teď.
„Favorit už nebudou jen kola, ale celý životní styl. Kola, město, móda. My kolo nechápeme jako sportovní nástroj, ale jako módní doplněk,“ říká ředitel společnosti Favorit Czechoslovakia Richard Galovič.
Do třetice se na trh před nějakou dobou vrátily také české botasky, které se v roce 2005 dokonce dostaly na seznam sta ikon Českého designu. I jim se trochu změnila skupina pravděpodobných zákazníků. Cílové skupiny jsou dvě, vysvětluje marketinový ředitel společnosti Robert Janča.
„Jedna skupina jsou ti spíše starší, ve věku 35-40 let, kteří botasky znají z dřívějška. Druhá skupina jsou mladí lidé, kteří teprve musejí pochopit jejich kouzlo.“
I když by se mohlo zdát, že všechny tři značky mají tradici, na které by se dalo stavět, je to někdy naopak na škodu. S čím musela při obnovení výroby bojovat například firma Remoska, popisuje Ivo Svoboda.
„Za prvé předsudky a za druhé přístup obchodníků. Oni chtějí prodávat to, co po nich chtějí lidé. Ze začátku jsme nabízeli výrobek u jednoho nejmenovaného řetězce a kroutili tam hlavou, kdo by takový hrnec kupoval. Po dvou letech se k nám vrátili, protože se zákazníci ptali po Remosce.“
Boj s předsudky z minulých dob může částečně vykompenzovat větší zájem tuzemských obyvatel o české výrobky, který se v poslední době stal trendem. Alespoň to tak vidí marketingový manažer Botas Robert Janča.
„Když český výrobek českým spotřebitelům správně nabídnete a vycítíte, co mají rádi, a je to kvalitní výrobek, tak se k němu rádi vrátí. Zrovna Češi jsou pyšní na kvalitní české výrobky a české značky.“
O stejnou zkušenost se opírá také ředitel společnosti Favorit Richard Galovič.
„Trend identifikace osobností s výjimečnými produkty a službami z Čech nebo ze Slovenska je určitě silný. Vše ale závisí na tom, že produkty musejí být kvalitní, na světové úrovni, aby na ně zákazníci mohli být hrdí a ztotožnit se s nimi.“
A o české produkty nemá vždy zájem jen český zákazník. Například Remoska se od roku 201 prodává také ve Velké Británii, kde byla dokonce oceněna prestižním časopisem Good Housekeeping. Na zahraniční trh by se chtěly v budoucnu dostat také botasky. Kam a kdy ale zatím marketingový manažer Robert Janča neví.
„Spíš v naší prodejně monitorujeme zájem cizinců a zhruba víme, odkud přichází. Mnoho lidí nám píše jen na základě návštěvy obchodu, že by chtěli spolupracovat, otevřít si obchod. Věřím, že se najde jeden opravdu přesvědčený, která to opravdu rozběhne.“
Na zahraniční trhy si v budoucnu dělá zálusk také Favorit, nejdřív se chce ale etablovat na českém trhu. Další odbytiště svých výrobků hledá za hranicemi naší republiky také Remoska.