Čeští kinaři si v návštěvnosti oproti pandemickým rokům polepšili. Pomohl jim Avatar, Top Gun i Žižka
Šestnáct dní, 770 tisíc diváků. Takový je výsledek návštěvnosti krátce po uvedení pokračování sci-fi Avatar do českých kin. Rekordní čísla nasbíral snímek Jamese Camerona už na konci prosince. Kinaři se tak i díky tomuto filmovému hitu zase o kousek přiblížili návštěvnosti před pandemií.
„Náš práh spokojenosti u Avatara začínal u 0,5 milionu diváků do konce roku. A my jsme jich udělali ještě o 0,25 milionu víc. To je číslo, které zvládl vygenerovat za 16 dní svého distribučního života. Takovou rychlost jsem v takové akceleraci za téměř tři dekády profese, co tohle dělám, nezažil,“ pochvaluje si úspěch Avatara ředitel sítě multikin CineStar Jan Bradáč.
Jak moc chodili v uplynulém roce lidé do kina? A které tituly přilákaly diváků nejvíc? Poslechněte si reportáž Martina Hrnčíře
Celková návštěvnost v minulém roce ale už tak vysoká nebyla. Cestu do kina si našly po pandemii hlavně rodiny s dětmi. „Druhou skupinou jsou diváci eventových, velkých spektáklů u filmových události. Vyzdvihl bych tři nejzásadnější: Avatar, pak i Top Gun: Maverick, který loni úžasně kraloval českými kiny po celé léto až do podzimu, a třeba taky i Jan Žižka,“ popisuje Bradáč.
„Třetí skupinou jsou diváci, kteří vyhledávají české komedie všemožného druhu, ať už je to Vyšehrad, nebo další internetové fenomény, které se povedlo konvertovat do kina, nebo české romantické filmy a komedie. Žádné jiné skupiny diváků se ve větším počtu v kinech v podstatě nevyskytují,“ upřesňuje.
Uspěl Top Gun i Žižka
Nejoblíbenějším filmem minulého roku byl Top Gun: Maverick. Pokračování akční klasiky z 80. let vidělo podle dat Unie filmových distributorů přes 800 tisíc lidí.
Do desítky nejsledovanějších snímků se dostaly jen tři české tituly – komedie Vyšehrad: Fylm, drama Jan Žižka a pohádka Tajemství staré bambitky 2. „Je to určitě málo, protože si český film dlouhodobě držel vyšší počet zástupců v první desítce nejnavštěvovanějších filmů minimálně v posledních třech až pěti letech,“ říká Bradáč.
„I v letošním roce podíl českých filmů o trochu poklesne oproti minulý rokům, i když je pravda, že v covidových letech byl jeho vyšší podíl dán tím, že americká nabídka byla zastavena nebo značně omezena,“ věří ředitel Cinestaru a distribuční společnosti Falcon.
Chce to hity
Diváky lákají hlavně velké tituly, na které přišli třeba i opakovaně. „V těch rekordních letech tam byl vždycky nějaký velký kasovní tahák, který vyburcoval lidi, kteří do kin chodí jednou dvakrát do roka, aby třeba chodili opakovaně,“ vysvětluje ředitel pražského kina Aero Jiří Flígl.
„Za poslední roky byl takovým největším příkladem (hudební drama) Bohemian Rhapsody. To je něco, co zmiňují kinaři na celém světě: že by potřebovali více velkých, lákavých titulů.“
Platonická rozchodovka Víly z Inisherinu vévodí nominacím na Zlaté glóby. Bodoval i Elvis a Top Gun
Číst článek
Podobně jsou na tom také ve spřátelených sálech, jako je například Světozor, brněnské kino Scala nebo hradecké Bio Central.
V letošním filmovém výhledu je pár silných titulů. Na produkčních plánech se ale podepsala covidová pandemie, kvůli které filmaři méně cestovali a natáčeli. „Je to vlastně trochu paradoxní v tom, že kinaři by byli nejradši, aby každý titul, co přijde do kin, byl hit. Ale ono to i souvisí s tím, do jaké míry se tvůrcům a studiím podaří vyvolat poptávku a trefit se do toho, co chtějí diváci vidět,“ dodává Flígl.
Podle statistik Unie filmových distributorů přišlo v minulém roce do kin zhruba 13 milionů diváků. Za vstupné dohromady utratili okolo dvou miliard korun.