‚Nezajímala nás svatost, ale člověk.‘ Nový film sester Mitevských popisuje týden Matky Terezy
Byla drobná, tichá a skromná. Matka Tereza ale dokázala být i přísná a tvrdá. Popisuje to i nový snímek Matka, který vypráví, jak jako sestra opustila bezpečí kláštera, aby se vydala mezi ty nejchudší z chudých. Film měl svou českou premiéru v pražské Lucerně na festivalu Be2Can. Osobně ho uvedly autorky sestry Teona a Labina Mitevské.
Přemýšlí o změně svého poslání, odchodu z kláštera a založení vlastního společenství. Snímek Matka sleduje jeden týden v životě Matky Terezy v roce 1948, kdy netrpělivě čeká na jeden dopis z Vatikánu.
Režisérka Teona Strugar Mitevská nechtěla hlavní postavu zobrazit jako neomylnou svatou sestru, ale jako skutečnou ženu – s pochybnostmi a konflikty o tom, jakou roli má utrpení.
„Naše Tereza je 37 nebo 38letá žena. Je tedy mladá, ambiciózní a pochybuje o sobě i své víře. Zobrazujeme ji dřív, než se stala Matkou Terezou. Nezajímala nás svatost, ale člověk. A co je to ta svatost? Podle mě dělat dobro, obětovat se, být nesobecký – to vše dělala. Ale neidealizuji ji. Věřím v člověka, v ženu, v sílu charakteru, který dokáže překonat hory,“ vysvětluje režisérka.
„Mluvíme o jejím egu – někdo by řekl ‚egoismu‘, já říkám ‚vnitřním tahu‘. Byla drzá a odvážná. Když mluvíme o korupci a kritikách, tak to všechno přišlo až později – a tím se zabýval třeba dokument od BBC. My mluvíme o životní síle, která ji hnala. Ano, byla přísná, někdy tvrdá, ale potřebovala být tvrdá, aby uspěla. V jedné scéně ji ukazujeme právě jako Robina Hooda – bere od bohatých a dává chudým. Náš film ale není o tom, jestli byla svatá nebo ne – je o ženě, která se nebála jít na hranici možností,“ popisuje Mitevská.
Severočeské muzeum v Liberci promítne snímek Krajan. Úspěšný film získal studentského Oscara
Číst článek
Režisérka vyzpovídala už dříve do svého dokumentu Teresa and I poslední žijící sestry v Kalkatě, které se s Matkou Terezou setkaly.
„Po kritických dokumentech BBC a Christophera Hitchense se Misionářky lásky na 15 let úplně uzavřely veřejnosti. Trvalo mi asi osm měsíců, než jsem si k nim vyjednala přístup, do jejich domu v Kalkatě. Pomohlo, že pocházíme z Makedonie, ze Skopje – rodiště Matky Terezy. Sestry říkaly, že Matka Tereza měla obrovskou potřebu vracet se domů, chtěla vidět svou matku, a rodinu. To nám vlastně otevřelo dveře,“ vzpomíná režisérka Mitevská.
„Jedna mladá sestra z Portugalska nám pak řekla: ‚Já jsem tu svobodná. Nechci být manželkou nikoho, nechci nikomu prát. Nenávidím se holit – a tady nemusím. Jsem svá vlastní paní.‘ Bylo úžasné vidět, že tyto ženy našly svobodu tam, kde by ji svět nečekal. I to nám pomohlo pochopit, proč mnohé ženy před stovkami let volily řád – protože to pro ně byla jediná cesta ke svobodě,“ líčí.
Báli se čehokoliv dotknout
A právě v indické Kalkatě část filmu také natáčeli. „Když jsme natáčely v Indii a dělaly rešerše, tak jsme jako lidé ze Západu byli v šoku. I dnes, o skoro sto let později, tam vidíte bídu v takového rozměru, že se bojíte k lidem vůbec přiblížit. Všichni herci se báli čehokoliv dotknout,“ připomíná režisérčina sestra a producentka Labina Mitevská.
I když další bitvu prohrajeme, děcka budou v pohodě, vzkazuje nový film s DiCapriem
Číst článek
„A teď si představte, že Matka Tereza – žena ve věku 37 let – se rozhodne jít ven, mezi lidi, v době, kdy tam lidé doslova umírali hlady, a začne se jich dotýkat holýma rukama. To chce obrovskou odvahu,“ míní Labina Mitevská.
Drama Matka mělo premiéru na filmovém festivalu v Benátkách. První české uvedení měl snímek v pražské Lucerně. Producent Labina Mitevská má ale za sebou už i jedno natáčení v Česku – když si zahrála Vesnu v Samotářích.
Na promítání Matky jsem pozvala i české kolegy – třeba Jiřího Macháčka a Davida Ondříčka. Přijela jsem i kvůli tomu, abych je přesvědčila, že bychom měli natočit pokračování Samotářů. Takové 30 let poté.
Sestry Mitevské uvedou svůj nový snímek Matka v Praze v předpremiéře ještě jednou ve čtvrtek večer v pražském kině Edison, kde bude následně i diskuse s diváky.
