Místo Arnolda Schwarzeneggera utíká o život Glen Powell. Film Běžící muž ale trčí v průměru
Běžící muž je akční snímek a zároveň satira na společnost a média. Podle předlohy Stephena Kinga, publikované původně v roce 1982 pod autorským pseudonymem Richard Bachman, ji natočil Edgar Wright. Líčí krvavý hon na člověka v živém televizním přenosu.
Kniha se původně odehrávala v roce 2025, který King líčí jako postapokalyptickou budoucnost. V ní je společnost ovládána mocnou soukromou korporací, která si privatizovala policii, vojsko, vládu i média.
V novém filmu je rok v blízké budoucnosti přesněji neurčený, ale odkazy na rizika současné (americké) společnosti roku 2025 jsou patrné.
Chvílemi jsme nehráli Mary Shelley, ale mexickou telenovelu, smějí se herci z nového Frankensteina
Číst článek
Hlavní hrdina knihy i filmu Ben Richards se v existenční nouzi přihlásí do televizní reality show, kde jde o život.
Schopný, inteligentní a vitální pětatřicátník se ocitl na blacklistu pro svoji solidárnost a smysl pro spravedlnost, který ho postavil proti nespravedlivým zaměstnavatelům. Teď potřebuje získat peníze pro sebe a svou rodinu – na léčbu dcery a na to, aby rodina mohla opustit slum, kde žije.
Peníze v reality show Běžící muž získává, když uniká profesionálním zabijákům. Kdokoli z občanů, kdo ho uvidí, ho může nahlásit. Motivaci k tomu dodává televizní produkce tím, že o Richardsovi bezskrupulózně lže a líčí ho jako odporného vyvrhele, nebezpečného pro celu Ameriku. Za informace vedoucí k dopadení a zavraždění účastníků soutěže navíc nabízí tučné odměny.
Výsledek? Ještě nikdo v téhle soutěži nevyhrál.
Rozdílů mezi novým filmem a první stejnojmennou adaptací Běžícího muže z konce 80. let je celá řada. Namísto Arnolda Schwarzeneggera hlavní roli hraje Glen Powell, herec, který se ke hvězdnému statusu propracoval filmy jako Twisters nebo Vrah naoko a (především vedlejšími) rolemi ve vysokorozpočtových filmech, jako byl nový Top Gun.
Máte život ve svých rukou? Pouštní apokalyptická jízda Sirat je stejnou měrou strhující jako znepokojivá
Číst článek
Powell má o poznání menší muskulaturu než Schwarzenegger, ale svalů pořád dost na to, aby příliš nepřipomínal zoufalého, vyhublého a odborářsky založeného člověka v pasti nebo everymana, jakého mohl mít King na mysli.
Edgar Wright se snaží Kingova textu držet věrněji, ale podstatný rozdíl a hlavní zrada pro Běžícího muže spočívá v kulturním kontextu.
Zatímco v roce 1982 by dronem přenášená pošta působila jako futuristický element, dnes se spíš ptáme, proč vůbec Ben a další účastníci soutěže posílají „důkazní“ nahrávky na kazetách poštou. A proč světu vládně lineárně vysílající televize.
Podobné technické detaily kolidují i s celkovým laděním filmu do estetiky fanzinů, rozmnožovaných na kopírkách, a VHS nostalgie.
Ještě větší zrada je ale v tom, že od 80. let máme za sebou řadu jiných satir, působících aktuálněji. V čele s Hrou na oliheň. Korejský seriál bohužel ční nad Běžícím mužem vizuálně i kvalitou dialogů, což je patrné hned v úvodu obou děl.
Zatímco Hra na oliheň je ostrovtipná a nuancovaná, repliky Běžícího muže nás přimějí pomyslet na to, že už bychom byli rádi, aby se rozběhl ten masakr, ke kterému přece všechno od počátku směřuje.
Richardsova manželka a dcera jsou totiž jednorozměrné postavy bez jakýchkoli zajímavějších odstínů a sentimentální motivy nejsou o nic lepší než dosti průměrná úroveň většiny akčních sekvencí.
Zoufalých mužů, padajících na dno potravního řetězce pozdního kapitalismu jako Ben Richards, je v současné kinematografii víc. Korejští režiséři mimochodem nabízejí hned dvě další čerstvé možnosti srovnání – Mickeyho z filmu Mickey17 anebo Man-sua, hlavního hrdinu filmu Není jiná možnost.
V jednom případě jde o autoritářskou budoucnost, ve druhém o tápající současnost. Korejci tedy zřejmě něco vědí o odbrzděné tržní síle a krutě hierarchizované společnosti?
Slepý kněz a nadšený anarchista
Edgar Wright (dříve Soumrak mrtvých, Baby Driver, Poslední noc v Soho) neobratně kolísá mezi moralistickou satirou a akčním béčkem zaplaveným příslušným humorem. Ve filmu totiž odpadávají falešné kníry a defilují postavy i masky jako slepý kněz anebo nadšený anarchista s pološílenou stařičkou matkou.
Ten mimochodem Bena považuje za mesiáše a rozbušku sociální revoluce. Hrdina se do té doby považuje jen za chlápka, který se chce za každou cenu vrátit živý k rodině.
Běžící muž
akční sci-fi
VB/USA, 2025, 137 min
Režie: Edgar Wright
Scénář: Michael Bacall, Edgar Wright
Hrají: Glen Powell, Josh Brolin, Colman Domingo, Lee Pace, Michael Cera, William H. Macy, Emilia Jones,
Běžící muž je víc než reflexí reality a mediální zábavy její součástí. Radí nám, že zvítězit nad mocnějším, oligarchickým soupeřem lze jen tím, že začneme hrát jeho hru a rozvrátíme její pravidla. Revolucionář se nesmí nechat zkorumpovat, opít dočasným vítězstvím a jít přes mrtvoly, když to bude potřeba. (P. S.: Bude to potřeba.)
Jen to prozření, které revoluci spouští, je jednoduché až banální: Bohatí vládnou chudým a nechávají je prát se v bahně mezi sebou, případně se tím bavit v televizi, zatímco z toho dál profitují.
Možná předloha ani neinspiruje k ničemu víc. Snad by to nevadilo, kdyby ovšem celý film svým provedením něčím povystoupil z průměru. Takhle je na Běžícího muže dvě a čtvrt hodiny našeho času trochu škoda.
Akční snímek Běžící muž hrají česká kina od 13. listopadu 2025.