Zendaya v Budapešti, Ryan Gosling na Letné. Čím EU láká velké filmové štáby?

K letním měsícům neodmyslitelně patří i filmové festivaly, ať už ten srdcový v Karlových Varech, nebo třeba ten v italských Benátkách, který se koná právě v těchto dnech. Občas se ale zapomíná, že film je také průmysl a může být výnosný pro evropské státní rozpočty. O filmových pobídkách u nás i jinde v Unii si přišla do podcastu Bruselské chlebíčky povídat Helena Bezděk Fraňková, ředitelka Státního fondu audiovize.

Bruselské chlebíčky Brusel Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

EU a filmový průmysl

Občas se zapomíná, že film je také průmysl a může být výnosný pro evropské státní rozpočty (ilustrační foto) | Zdroj: Český rozhlas

Jedním z nástrojů, jak z velkých zahraničních filmových nebo seriálových produkcí dostat peníze do tuzemska, jsou pobídky. Od letošního ledna vzrostla základní filmová pobídka z 20 na 25 procent uznatelných nákladů. Zvýšila se i nejvyšší možná částka pobídky na jeden projekt, a to ze 150 milionů na 450 milionů korun.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si Bruselské chlebíčky s Helenou Bezděk Fraňkovou, ředitelkou Státního fondu audiovize

„Díky Bohu, protože bez toho už bychom nebyli konkurenceschopní,“ hodnotí v Bruselských chlebíčcích Helena Bezděk Fraňková, která se na přípravě zákona o audiovizi podílela, a to včetně změny u filmových pobídek. Bez nich by se podle ní totiž prakticky zrušil filmový průmysl.

Systém pobídek je navíc zavedený v celé unijní sedmadvacítce – obecná pravidla nastavuje EU, výši vymezených financí a procento si určují členské státy.

„Oboje musí být v nějakém souladu. Rumuni třeba nějakou dobu měli 40 procent, což je super, ale měli na to tak málo peněz, že za těch 40 procent přitáhli jen dva filmy. Musíte uvažovat v kontextu,“ vysvětluje ředitelka Státního fondu audiovize, který vznikl transformací ze Státního fondu kinematografie.

Zakázky snů i filmový turismus

Velké hollywoodské štáby nebo produkce streamovacích platforem si v zahraničí vybírají, kde se jim vyplatí jejich film nebo seriál natočit. Pro projekty pak pracují Češi a Češky nejen z filmových profesí.

„Když jsem byla u natáčení Olivera Twista, zadávala se obrovská zakázka někde u Kroměříže místnímu truhláři, který měl vyrobit asi dvacet specifických lavic do kostela. Nebyl to ani truhlář ve filmovém průmyslu, ale byl po ruce a dostal zakázku snů,“ vypráví Bezděk Fraňková.

Nejde jen o práci na filmovém place. Když velké štáby natáčí mimo Hollywood, i lidé, kteří nejsou velkými fanoušky, si toho víc všímají.

5:52

Bylo to kouzelné. Nikdo neodešel, popisuje Nvotová premiéru snímku Otec na festivalu v Benátkách

Číst článek

Pražané si určitě živě pamatují na amerického herce Ryana Goslinga, který střílel z tramvaje v centru města. Na sociálních sítích se zase často objevovala herečka Zendaya, jak se prochází ulicemi Budapešti v přestávkách natáčení Duny Denise Villeneuva.

„Největší reklama v Česku, která omylem vznikla, je ve Spidermanovi. Když se Spiderman prochází po Karlově mostě a googluje deset nejromantičtějších míst v Česku. To by CzechInvest nebo CzechTourism nikdy nevysoutěžily,“ směje se Helena Bezděk Fraňková.

Jaký jazyk se naučila při vytváření zákona o audiovizi? Kolik konkrétně peněz může velký zahraniční filmový projekt Česku přinést? A jak se podle šéfky Státního fondu audiovize u nás posunul přístup politiků ke kulturní politice? Poslechněte si nejnovější epizodu Bruselských chlebíčků v audiozáznamu výše.

Eva Soukeníková, and Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme