OBRAZEM: Do Národní galerie v Praze připlul Wej-wejův člun s uprchlíky
Uprchlíky vnímané jako nelidskou hmotu bez vlastní identity, jména a životního příběhu ukazuje nejnovější dílo čínského umělce Aj Wej-weje. Vytvořil je speciálně pro Národní galerii v Praze (NG). Jmenuje se Zákon cesty a sestává z naddimenzovaného nafukovacího člunu a panáků bez tváře symbolizujících dnešní migranty. Aj Wej-wej kritizuje západní politiky za jejich odmítavý postoj k uprchlíkům.
Uprchlíků, kteří sedí, leží a tísní se ve člunu nebo z něj padají, je 258. "Má svůj význam, tak jako u Aj Wej-weje vždy má všechno svůj význam, je to číslo jeho domu a studia v Pekingu. Což má pro něj obrovský význam, už si s ním hrál ve svých předchozích projektech," řekl kurátor výstavy a ředitel NG Jiří Fajt.
"Je to také má cesta k tomu, abych pochopil to, jak uprchlíci na celém světě žijí. Čím víc se snažím, tím větší mám pocit, že toho vím méně. Je to celý komplex věcí, je v tom politika, historie, některé se projevují na povrchu, jiné v hloubce," řekl umělec novinářům ke svému dílu. "Šlo mi o to, jak o těchto věcech mohu jako umělec komunikovat, a zvolil jsem si film," dodal. Má 20 štábů, s nimiž byl na mnoha místech, kde žijí uprchlíci.
Aj Wej-wej vystřídá v Národní galerii Muchu. Do Prahy se jeho dílo vrátí po roce
Číst článek
"Ukázalo se, že situace uprchlíků má skutečně globální rozměr, je to věc, kterou nemůžeme přehlížet. Je to záležitost komplexní a ve mně vyvolává stále větší zájem. Ukazuje se, že to je také prověrka evropské demokracie a našeho přístupu k lidským právům. Situace se přitom stále zhoršuje, zejména v Africe spousta lidí trpí hladomorem a bude to ještě horší. Jsme schopni udržet svůj životní styl? Můžeme tyto věci přehlížet? Musíme přehodnotit svůj postoj k lidské důstojnosti," řekl s tím, že to se snaží popsat ve svém filmu, který už je před dokončením.
"Je to celkem normální, lidé mají strach z toho, že jim něco naruší život, mají strach z věcí, které jim připadají cizorodé. Tito lidé (uprchlíci) jsou často vykreslováni jako nebezpeční, je to taková propaganda," řekl na dotaz, co si myslí o Češích, kteří z většiny migranty odmítají. "Ale když se na to podíváme z humanitárního úhlu, když se podíváme na lidi, kteří jsou obětí války, snaží se najít si své místo, tak ta krize nesouvisí s nimi, ale především s těmi, kteří to přehlížejí a kteří předstírají, že se nic neděje. Je to tragédie a je to zločin, ať už se to odehrává v ČR či v USA," řekl.
Aj Wej-wejova instalace se zrcadlí v obrovské skleněné kouli. Může tak nastiňovat, že západní civilizace sleduje osobní a rodinné tragédie uprchlíků jen z odrazu - převážně z médií. Byť se tak děje téměř v přímém přenosu, jednotlivci ani celé země a jejich reprezentace nejsou vesměs schopni se do situace migrantů vcítit. Aj Wej-wej, který jejich situaci zná na vlastní kůži, je dlouholetým kritikem čínského režimu. Svými díly z poslední doby se stává také kritikem euroamerické civilizace, respektive jejího vztahu k současným lidem bez domova hledajícím domov nový.
"Aj Wej-wej se v posledních dvou letech zaměřuje téměř výhradně na obhajobu lidských práv migrantů. Navštívil desítky lokalit potýkajících se s humanitární krizí. Zákon cesty je mnohovrstevným, epickým zobrazením stavu lidstva, vyjádřením empatie a morálního znepokojení umělce tváří v tvář neutuchající, nekontrolované destrukci a krveprolití," uvedl k výstavě Jiří Fajt. Národní galerie ve Veletržním Grand Openingem zahájí devět výstav.