V Brně vystaví nejstarší reportážní snímek. Zachycuje církevní slavnost na Zelném trhu z roku 1841
Výjimečně a jen na tři dny vystaví Muzeum města Brna nejcennější exponát ze svých fotografických sbírek. Jde o 180 let starou daguerrotypii Bedřicha Franze, která zachycuje církevní slavnost Božího těla na Zelném trhu v Brně. Právě motivem je snímek unikátní: v té době se totiž fotily hlavně podobizny v ateliérech, krajiny. Franz si troufl několik minut exponovat dav na náměstí a vytvořil tak reportážní snímek.
Daguerrotypii se někdy říká předchůdce fotografie. Ve skutečnosti to ale byla slepá vývojová větev v zachycování obrazů pomocí světla. Louis Daguerre ji představil světu v roce 1839. Jen o rok později už Bedřich Franz v Brně pořídil první snímky.
Světový fotografický unikát vystaví Muzeum města Brna na hradě Špilberk. Poslechněte si více v reportáži
Intelektuální elita
„Bedřich Franz byl skutečně tehdejší intelektuálská elita ve spojení s největší univerzitou, která byla ve Vídni. Vídeň se stala jedním z center daguerrotypie, kde vznikala řada krásných dochovaných snímků, nicméně ten náš je pořád ten nejstarší,“ vypráví kurátor výstavy Petr Vachůt.
Do boje proti bourání. V Brně vzniká spolek na ochranu památek a kulturního dědictví města
Číst článek
„Franz byl jeden z prvních, který si troufl vyfotit nějaký dav lidí, reportážní akci svým způsobem. A ta daguerrotypie se dochovala, což je unikátnost. Udělali jsme si takovou rešerši všech daguerrotypií v muzeích Evropy a tato je opravdu nejstarší dochovaná.“
Slavnost božího těla byla jedním z nejmasovějších církevních svátků. Dav lidí procházel brněnskými ulicemi a také přece Zelný trh. „V každém rohu náměstí byl provizorní oltář, u kterého byly prováděny modlitby. Takže tam si vyčíhal ten okamžik, stoupl si do okna Reduty a využil toho, že se lidi zastavit a poklekli, začali se modlit – ty postavy jsou tam velmi dobře vidět,“ dodává Vachůt.
Snímek nevystavovali
Muzeum má tuto daguerrotypii od svého vzniku v roce 1904. Do sbírek mu ji věnoval brněnský lékárník. Snímek nebyl nikdy vystavován. „V roce 1985 se jí ujal pražský restaurátor. Do restaurátorské zprávy uvedl, že je daguerrotypie hodně vybledlá a to si myslím, že byl jeden z důvodů, proč se nevystavoval. Nemusí se stát nic, třeba za pět deset dní nebo i více. Ale také se může stát, že během krátké doby ten obraz prostě zmizí,“ říká kurátorka Lenka Kudělková. I proto bude originál k vidění v hranolové věži hradu Špilberk jen od pátku do neděle.
První odhalení. Historici věří, že získali jména dvou lidí zachycených na fotografiích z terezínského ghetta
Číst článek
Od pondělí 14. června ho nahradí novodobý záběr pořízený historickou technologií ze stejného místa. „Vyfotit současný Zelný trh technikou daguerrotypie vyžadovalo čtyřicetiminutovou expozici. Fotili jsme to z budovy Reduty. Okna, na které to nejvíce vychází, jsou dnes zazděná, takže jsme použili vedlejší okno,“ podotýká autor snímku Pavel Vavřín.
Daguerrotypie se v muzeích nebo galeriích vystavují zcela výjimečně. Expozici na Špilberku doplní informace o této technologii, o Bedřichu Franzovi a stavebním vývoji Zelného trhu.