Grand Designem roku je sedací nábytek od studia Lexová & Smetana, uspěl i navigační systém Prahy
Českými designéry roku 2022 jsou Terezie Lexová a Štěpán Smetana. Porota soutěže Czech Grand Design je ocenila za kolekci sedacího čalouněného nábytku. Cenu v podobě hliníkové řehtačky autoři převzali večer v Centru architektury a městského plánování v Praze. Objevem roku se pak stala designérka Alena Konečná, autorka fototerapeutického svítidla, které pomáhá překonat deprese a poruchy spánku.
Pořadatelé dále udělili ceny v osmi kategoriích a vítězové převzali „historicky“ nejhlasitější trofeje v podobě hliníkových řehtaček z dílny loňských Grand designérů, studia Vrtiška & Žák. Záznam z předávání cen v pražském Centru architektury a městského plánování odvysílá Česká televize v pondělí 27. března. S letošními finalisty seznamuje výstava fotografií v Galerii České spořitelny, která trvá do 2. dubna.
Grand designérem roku je studio deFORM. Věnuje se interiéru i kreativní reklamě
Číst článek
Vítězné duo si odneslo cenu i v kategorii Designér roku. Akademii designu České republiky zaujalo originální zpracování kolekce sedacího nábytku Hide and Seek pro královéhradeckou firmu Polstrin. S výhrou je spojená organizace výstavy v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Brně.
„Jako děti jsme si stavěli schovávačky ze sedáků a peřin uprostřed obývacího pokoje a tvořili si tak svůj vlastní malý svět. Ve vlastním hravém světě jsme se ocitli i při navrhování nové kolekce pro Polstrin, kdy jsme jednotlivé polštáře skládali a volně tvarovali k sobě, výsledkem čehož byla kolekce Hide and Seek,“ popsali svou práci vítězové.
Dvojice se potkala při studiu produktového designu na Vysoké škole uměleckoprůmyslové a pod společnou značkou tvoří od roku 2018. Podle zástupce příslušné poroty Davida Kalisty působí kolekce Hide and Seek na české poměry jako závan hravé, ničím neředěné kreativity reflektující příjemně emotivní interpretaci čistě funkčních forem.
Čitelná Praha a terapeutické světlo
Kategorie Módní designér má vítězku v postavě zkušené návrhářky a pedagožky Liběny Rochové s kolekcí Inside 23. Autorku, která loni vstoupila do Síně slávy českého designu, při tvorbě inspirovalo setkání s dílem brněnského malíře Petra Kvíčaly.
V kategorii Designér šperku roku uspěla s kolekcí Marina značka Dick Wolf, v níž se kombinuje fluidní tvarosloví kovu a nepravidelných říčních perel.
V oboru grafického designu uspěl projekt Čitelná Praha. Grafické studio Side2 ve spolupráci s ateliérem A69 architekti a písmolijnou Superior Type vytvořilo komplexní navigační systém pro pěší a veřejnou dopravu města Prahy, který se v letošním roce začne objevovat ve veřejném prostoru města.
Fotografkou roku 2022 se stala mladá, v Praze působící fotografka běloruského původu Iryna Drahun, výrobcem roku je firma Amplla za revoluční pojetí hasicího přístroje Hussechuck a Shield. Po 150 letech existence hasicích přístrojů konstruovaných v podobě průmyslových lahví proměnila značka tento objekt na tvar v podobě kruhu, který je podle tvůrců i uživatelsky přívětivějším.
Do Síně slávy českého designu vstoupil in memoriam průmyslový designér Otakar Diblík (1929 až 1999), který významně ovlivnil podobu dopravních prostředků Československa.
Jako Objev roku 2022 vybrala Akademie designu České republiky designérku Alenu Konečnou. Její diplomový projekt na Vysoké škole uměleckoprůmyslové s názvem Hledání světla slouží jako fototerapeutické svítidlo, které pomáhá předcházet obtížím z nedostatku denního světla, ale je i běžným stolkem se světlem.