Hra, v níž jde o všechno. Moravská galerie vystavuje dílo avantgardního malíře Josefa Šímy
Fungovala jen pět let, přesto ji Francouzi řadí k zásadním momentům výtvarné a literární avantgardy. Stejně důležitý vliv měla i na život a práci malíře Josefa Šímy - pařížská skupina Vysoká hra. Spolu se Šímou ji mezi lety 1927 až 1932 tvořili básníci René Daumal a Rogere Gilbert-Lecomt, kreslíř Maurice Henry nebo fotograf Artür Harfaux. Šímovu tvorbu v kontextu skupiny nyní Moravská galerie v Brně představuje vůbec poprvé.
Když tým Moravské galerie v Brně pod vedením kurátora Petra Ingerleho hledal to nejzajímavější na tvorbě slavného českého malíře Josefa Šímy (1891 - 1971), došel na začátek.
Dvacátá léta a jeho syté obrazy inspirované městem. První návštěva Francie a první knižní ilustrace. Spolupráce s českým Devětsilem. Známá série Paříž, v níž Šímovy jemné, archetypální dobarvené lepty zdobily verše Arthura Rimbauda či Guillauma Apollinaira. Následné splynutí se skupinou Vysoká hra (Le Grand Jeu) a typické obrazy torz v krajině, mraků a ostrovů.
Kánon 100: Slavnostní vyhlášení výsledků pro veřejnost v Národní galerii Praha
Číst článek
Spojka s francouzskou avantgardou
‚‚Šíma charakterizoval setkání s vysokou hrou jako definitivní zakotvení vlastního výrazu. Měl pocit, že našel sám sebe,’’ řekl Ingerle v Místodržitelském paláci během zahájení výstavy pojmenované Josef Šíma: Cesta k vysoké hře.
Malíře, který v Paříži žil od roku 1921, s mladými studenty z Remeše René Daumalem a Rogerem Gilbertem-Lecomtem seznámil básník a dopisovatel Lidových novin Richard Weiner, překvapila ho podobná poetika. Weiner pak o zrodu skupiny informoval v československém tisku jako vůbec jeden z prvních.
Úvodní číslo skupinového časopisu recenzoval Jiří Voskovec už v roce 1928, revue Vysoké hry zase otiskla básně Jaroslava Seiferta a Vítězslava Nezvala. Josef Šíma se tak stal zásadní spojovací postavou československé a francouzské meziválečné avantgardy.
Vše za 39. Designér Velčovský vystavuje v Moravské galerii v Brně
Číst článek
Pro skupinu byl důležitý společný zájem o poezii, dadaisticky laděný humor a objevování neznámého včetně experimentování s nedostatkem spánku nebo omamnými látkami. Vysoká hra v tomto případě znamenala sázku, ve které jde doslova o všechno.
O dílech z této doby si Šíma poznamenal ‚‚Vejce, Evropa, elektrické výboje - ať je hmota jakkoliv rozmanitá, je jen jedna. Předestírá nám to nečekané dimenze reality, v jejímž nitru se vzpomínka zrcadlí v právě prožitém okamžiku jako perspetiva budoucnosti.’’
Na výstavě jako v ulitě
Mezi lety 1929 - 1931 byl Šíma hlavním výtvarníkem skupiny a ostatní členové se opakovaně věnovali intrerpetaci jeho děl.
‚‚Básníci René Daumal a Gilbert-Lecomt podle Šímových slov jeho práci nejlépe chápali, kladli mu nejzajímavější otázky a neustále ho inspirovali. Šíma se i později k jejich básním často vracel. Svým dílům také dával názvy podle jejich veršů,” podotýká kurátorka Anna Pravdová z Národní galerie v Praze, která na výstavě spolupracovala.
Obraz Josefa Šímy byl vydražen za 36 milionu korun. Jde o letošní nejdražší dílo prodané na aukcích v Česku
Číst článek
Šímovou prací je i spirála otištěná na obálce revue Vysoké hry. Právě tento motiv si vypůjčil architekt výstavy Zbyněk Baladrán, když část, věnovanou skupině, pojal jako procházku jakousi ulitou. K vidění jsou v ní nejen Šímony práce, ale i fotky Artüra Harfauxe a humorné kresby Maurice Henryho.
Po setkání s lidmi okolo Vysoké hry se Šímova tvorba stočila směrem k poetice, která vycházela z vlastních zážitků spojených s výlety do přírody či hledáním mytologických symbolů, čerpal také z ezoteriky propojující materiální svět se světem duchovním.
Ačkoliv se skupina po vnitřních neshodách roku 1932 rozpadla a Roger Gilbert-Lecomte a René Daumal zemřeli v šestatřiceti letech během druhé světové války, z období Vysoké hry Šíma čerpal po celý zbytek života.
Většina vystavených prací jsou zápůjčky z francouzských sbírek a také ze sbírek Národní galerie. Do pražské Valdštějnské jízdárny se výstava přesune 19. dubna. Doplněná bude například o některé Šímovy práce na papíře, které je kvůli vysoké citlivosti možné vystavovat jen omezenou dobu.