Jihočeské divadlo uvede v české premiéře jednoaktový balet Kauza Kafka

Balet Jihočeského divadla nastudoval k 130. výročí od narození Franze Kafky jednoaktový balet Kauza Kafka. Představení vzniklo ve spolupráci s Landestheater Niederbayern v Pasově. Pro balet Jihočeského divadla je to už druhá spolupráce s pasovským divadlem, první byla před dvěma lety při inscenace Louskáček.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Viktor Svidró v roli Kafky při zkoušce baletu Kauza Kafka v choreografii, režii a dramaturgii šéfa baletu Jihočeského divadla Attily Egerháziho

Viktor Svidró v roli Kafky při zkoušce baletu Kauza Kafka v choreografii, režii a dramaturgii šéfa baletu Jihočeského divadla Attily Egerháziho | Zdroj: ČTK

Balet odkazující na českého německy píšícího spisovatele židovského původu měl u pasovského publika mimořádný úspěch. Česká premiéra je dnes v Českých Budějovicích.

„Kafku jsem vybral proto, že když se podíváme na Kafkovu osobnost, na to jak žil, jak tvořil, tak je to jak připravené proto, aby se to divadelně zpracovalo. A když už divadelně, tak proč ne žánrem baletu,“ říká autor námětu, choreograf a režisér v jedné osobě Attila Egerházi.

Podle něj není Kauza Kafka obrazem jednoho z Kafkových děl, ale Kafky samotného:

Přehrát

00:00 / 00:00

O jihočeskou inscenaci baletu Kauza Kafka se zajímala redaktorka Romana Lehmannová

„Dalo by se říct, že tu najdeme souvislosti s knihami, jako je Zámek a další. Ale to, co chci vyjádřit, je, že dílo i samotný Kafkův život byl plný otázek. Tak i já tím baletem pokládám otázky tak, jak je pokládá Kafka sám,“ přibližuje režisér a pokračuje:

„Samozřejmě můžou přijít diváci, kteří neznají žádné Kafkovo dílo. Protože to dílo je postavené na lidskosti, ne na znalosti Kafky. V Německu například byly před každým představením besedy s diváky a z těch diváků byla necelá polovina, která Kafku četla. Přesto měl balet právě v Německu velký úspěch, a tak možná teprve tady poznali diváci, jak Kafka žil a jak pracoval.“

V Pasově měl jednoaktový balet Kauza Kafka premiéru na konci října a setkal se tam s velkým úspěchem. Jednoduché šedočerné kostýmy, jednoduchá scéna se stolem, židlí a bílou zástěnou, která působí chladně i nedostupně. Franze Kafku ztvárnil Viktor Svidró, který přiznává, že Kafka je skutečně náročné téma:

„Už při první zkoušce jsem si uvědomil, že tohle nemůžu jen zahrát, musím být přítomen celou svou duší, celým svým tělem a příběh skutečně prožít. Příběh je tak silný, že se na konci cítím absolutně prázdný, nemyslím tím fyzickou únavu, ale spíš psychickou. A tak se na konci cítím úplně stejně vyprázdněný jako Kafka,“ říká tanečník a doplňuje:

Kauza Kafka (Viktor Svidró) | Foto: Michal Siroň

„I přesto, že o Kafkovi něco vím, že jsem četl jeho životopis i knihy, tak největší impuls je pro mě vždycky režisér. On svou představu ztvárňuje skrze sólistu, v tu chvíli musím přijmout tuto ideu, vzít ji za vlastní a dál ji rozvíjet. Tento společný proces režiséra a tanečníka je to, co utvoří Kafku. Jiná cesta není.“

„Nemůže to dělat jen sólista nebo jen režisér, to nejde. Režisér tvoří obrysy a sólista je musí vybarvit. Režisér tvoří postavu Kafky společně s tanečníkem,“ zdůrazňuje Viktor Svidró.

V inscenaci zazní části skladeb Arvo Pärta - Suma pro smyčce, Henryka Góreckého - Koncert pro cembalo a smyčcový orchestr i Alfréda Šnitkeho - 1. část z Concerta grosa, Koncert pro hoboj a harfu a Koncert pro klavír a smyčce. Premiéra jednoaktového baletu Kauza Kafka je dnes od 19 hodin v historické budově Jihočeského divadla.

Romana Lehmannová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme