České domácnosti méně utrácejí za pečivo. Přesto jsou pekaři optimističtí

V posledních letech Češi utrácejí stále méně za pečivo. Dokonce i chléb ztrácí své výsostné místo ve spotřebě. Přesto jsou pekaři optimističtí a čekají zvýšení zájmu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pečivo (ilustrační foto)

Pečivo (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

Zatímco ještě v roce 1994 snědl každý obyvatel České republiky v průměru 60,6 kilogramu chleba ročně, v roce 2012 už to bylo jen 41,3 kilogramu.

Není to jen tím, že by lidé šetřili a pečivo zdražovalo, spíš se mění stravovací návyky a zákazníci se chovají racionálněji. Kupují menší balení, místo půlky chleba jen čtvrtku; místo obligátních deseti rohlíků jen šest a podobně.

Přehrát

00:00 / 00:00

O měnících se návycích Čechů při nákupu pečiva mluvila Jitka Hanžlová

Přes odklon k jiným druhům pečiva si ale například Jaroslav Pomp z United Bakeries myslí, že tradiční chléb Šumava a rohlík s houskou mají mezi nejprodávanějšími výrobky stále neotřesitelnou pozici.

Tržby pekařů nepřetržitě klesaly od roku 2009, tedy od počátku finanční krize. Například v roce 2012 klesly jejich tržby meziročně o 4 procenta. Teď ale prý čekají lepší časy.

Vyplývá to alespoň z analýzy, kterou mezi 500 malými a středními pekárnami udělala ČSOB v závěru loňského roku. ČSOB se snaží vytvářet indexové řady, které mapují situaci, náladu a očekávání menších firem v jednotlivých oborech. Zároveň jde z těch indexů ilustrovat chování domácností.

Namazaný krajíc | Foto: Bruno Neves

Zákazník chce čerstvé pečivo

A tak je zřejmé, že zákazníci požadují čerstvé pečivo. Klesá zájem o mražené rozpečené zboží. K tomu přispěl příkaz označovat takové pečivo. Roste zájem o nové druhy, o regionální výrobky nebo o sezonní pečivo, jako jsou o Velikonocích beránci, mazance, před Vánoci cukroví.

František Kuberka z Jizerských pekáren to vysvětluje tím, že ženy nemají tolik času péct, mají děti, pracují a nechtějí se ve volném čase točit kolem trouby, a proto roste prodej jemného pečiva.

A pokud jde o nové druhy, tady mají velkou výhodu právě menší podniky. To zdůrazňuje Jiří Skořepa, který vede pekárnu v Semilech. Říká, že řemeslo je protiváhou velkých průmyslových výroben pečiva a že menší podniky jsou schopné rychleji reagovat na poptávku a vytvářet nové výrobky.

Dalším z důvodů, proč pekaři čekají oživení poptávky a svých tržeb, je širší sortiment. Například Pavel Meduna, který je v hypermarketech Globus odpovědný za prodej pečiva, uvedl pro čtvrtletní průzkum ČSOB, že se prodává více pečiva než před rokem a že lidé jsou ochotní za pečivo utrácet.

Je prý si stoprocentně jistý, že situace bude ještě lepší. S tím souhlasí i Antonín Illík, jednatel a majitel pekařství na Severu Moravy. Ten čeká růst odbytu o 2 procenta.

Pekařství v Říčanech | Foto: Pavel Pavlas

Jitka Hanžlová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme