Děti čeká zápis do prvních tříd, přibylo odkladů i možných pětiletých školáků
Stovky budoucích prvňáků v Libereckém kraji se zapisují na základní školy. Pětileté a šestileté děti musejí ukázat, že jsou nejen chytré a zručné, ale i pro školu vyspělé. Podle učitelů i psychologů přibývá dětí, které nejsou na školu připraveny a potřebují odklad. Objevují se ale i opačné příklady, kdy rodiče chtějí poslat do první třídy pětileté děti.
Sabina se zrzavým copem a velkým úsměvem má už zápis za sebou. „Musela jsem tam poznat čísla a podepsat se. Umím to, ale jen Sába,“ popisuje průběh budoucí prvňačka.
Její maminka Petra neměla pochyb o tom, že dcera je dítě zralé do první třídy. „My jsme odklad nezvažovali, protože Sabinka je velice šikovná bystrá holčička. Takže do školy určitě jdeme,“pochvaluje si Petra.
Co všechno musí dítě umět, aby mohlo nastoupit do první třídy, zjišťovala Šárka Škapiková
Šimon je také šikovný a bystrý kluk. Umí napsat svoje jméno a slovo policie, protože si rád hraje s policejním legem. Umí počítat a pálí mu to. Šimon je ale hravý a chová se podle paní učitelky jako typické školkové dítě.
Maminka Lenka půjde tedy na doporučení základní školy se Šimonem do pedagogicko-psychologické poradny. Odkladů v poslední době přibývá a někteří rodiče se pro něj rozhodnou sami.
„Možná rodiče mají obavy z toho, aby jejich dítě zvládlo náročnou školní docházku, která bych řekla, že se stěžuje. Nástup do školního vyučování od první třídy je pro děti rok od roku těžší,“ míní dětská psycholožka Jitka Havlová.
Pětiletí školáci
Kromě odkladů řeší někteří rodiče naopak to, že by dali dítě do školy dřív. Když je dítě bystré a má základní sociální návyky, není podle pracovníků pedagogicko-psychologických poraden problém, aby nastoupilo do první třídy v pěti letech.
Například na Semilsku za poslední roky přibylo rodičů, kteří mají o předčasné zaškolení svých dětí zájem.
Problém je ale mnohdy s místem ve vzdělávacích institucích. Například v Liberci jsou školy naplněné a někde jsou už na hranici kapacity. Pětileté dítě by tak do první třídy na většině míst přijmout nemohli.
Naopak ve velkých městech se zvýšil počet odkladů. Důvodem může být také to, že děti žijící ve velkých městech nebo na sídlištích mají jiné sociální návyky než děti z menších měst, říkají psychologové.